Efter år av kamp reparerar hyresvärden husen i Åmål

Åmål Med hot om vite på 100 000 kronor insåg hyresvärden att det var allvar. Nu har han satt in krafttag för att åtgärda felen i kvarteret Odengatan och Rösgatan i centrala Åmål. "Det är en riktig framgångssaga", säger Hyresgästföreningens Sune Pedersen.
Foto: Kajsa Wedberg
Kaos. I åratal har hyresgästerna på Rösgatan och Odengatan försökt få ordning i källarutrymmena. Nu har fastighetsägaren städat upp. Efter hot om kraftiga viten.

I flera år har Hem & Hyra rapporterat om fel och briser i husen i Åmål. Det har handlat om allt från trasiga tvättmaskiner och farliga elinstallationer till vattenskador, mögel och vägglöss. När så ärendet kom upp i hyresnämnden fick fastighetsägaren I & M Fastighets AB åtgärdsföreläggande. Om inte samtliga fel i två lägenheter var åtgärdade före den 18 december skulle det bli dyrt, ett vite på sammanlagt 100 000 kronor hotade ägaren. Hyresgästföreningen hade valt ut lägenheterna som pilotlägenheter, då de var de värst utsatta. Men det finns fel i samtliga lägenheter som behöver åtgärdas.

Först såg det inte ut att hända så mycket, men när ärendehandläggare Sune Pedersen, från Hyresgästföreningen, gjorde en besiktning i november hade det hänt saker. Fastighetsägaren hade då åtgärdat en hel del av de fel som stod på åtgärdslistan. Det som Sune Pedersen tidigare bedömt som ”det värsta han sett”, var då på väg att bli något helt annat. Utrymmen i källaren där det samlats bråte i åratal var åtgärdade. Tvättstugorna fixade och tvättmaskiner installerade.

Läs ocksåSå fortsätter bluffsajter lura bostadssökare med nytt knep – trots hot om böter"Kontakta hyresvärden" och tre dagars full tillgång. I själva verket är annonsen på bostadshub.se hämtad från Boplats Sverige och går att titta på gratis där, samtidigt som kunden efter tre dagar får betala för ett abonnemang för 299 kronor i månaden.

I en av de anmälda lägenheterna har golven gjorts i ordning och enligt hyresgästen själv var vägglössen nu borta efter insats av ett riktigt saneringsbolag. Tidigare hade hyresvärden satt in fällor mot silverfiskar i tron att det skulle få bort ohyran.

– Som det ser ut nu så tror jag att hyresvärden slipper vitet, säger Sune Pedersen. Han har dessutom lovat att ytterligare en person ska anställas för att göra i ordning återstående fel i husen. Men självklart kommer vi att följa upp och se till att allt blir ordentligt gjort.

Det är inte bara i de två anmälda lägenheterna som det är mängder av fel och briser. Andra hyresgäster har också rapporterat om fel i sina bostäder.

Läs ocksåNytt hopp för Doris efter 10 år med värstingvärden: "Tror knappt att det är sant"Luttrade hyresgästen Doris Bergqvist i Åmål ser äntligen ljust på framtiden. Efter år av vanskötsel fick Järnvägshusen en ny ägare som börjat rusta upp. "Jag trodde knappt att det var sant!", säger Doris Bergqvist.

– Det är lägenheter som vi kommer att lägga in i planen för åtgärder, säger Sune Pedersen. Nu hoppas vi att hyresgästerna rapporterar det som ska åtgärdas till hyresvärden. Och förhoppningen är att han ordnar det. Då slipper han böter och risken att fastigheterna sätts under tvångsförvaltning.

I&M Fastigheters ägare, Mohammed Radjaian, säger till Hem & Hyra att det ska hinna bli klart i god tid till den 18 december. Nu har han dessutom börjat med att byta tak. Han lovar att hyresgästerna ska få renoverat det som behövs framöver.

Men varför har allt tagit så lång tid?

Läs ocksåS-politikern bodde i villa – men lyckades behålla lägenhet i centrala Östersund i 25 årVänster sida av bilden visar en stadsbild, en gågata. Högra delen av bilden en förhandlingssal i Sundsvalls tingsrätt. Över dessa en bild på hyreslagboken med en domarklubba.

– Det tar tid att göra totalrenovering, säger Mohammed Radjaian. Ni hoppas vi att allt ska bli bra. Vi har anlitat en annan firma också som ska renovera.

Dock är hyresgästerna fortsatt tveksamma till om hyresvärden håller sina löften. De har fört en lång och envis kamp och mötts av motstånd så många gånger att de inte riktigt vågar tro på en förbättring.

– Men de får väl bevisa att vi har fel, säger Doris Bergqvist. Det hade ju varit väldigt skönt om allt blir som fastighetsägaren lovar. Men man kan ju undra varför inget har hänt under de år han ägt husen.

 

I & M:s skandalhus i Åmål
Läs också Fel namn på kontraktet – hyresgästen kräver gratis boende och ersättning för "mänskligt lidande" Värden satsar på nya fönster och dörrar – hyresgästen ville sova på hotell

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.