Efter ett år – nu ska hyresvärden äntligen laga Bjoerns bidé: ”Duschen fyller inte samma funktion”
När Bjoern Wideen flyttade in i sin lägenhet för över tio år sedan fanns det en fungerande bidé i badrummet. En hygienanordning som varit uppskattad och som flitigt har använts av både Bjoern och hans hustru. Men förra året gick bidén sönder. Själva slangen fungerade inte alls och kranen var trög.
– Min hustru och jag kan inte leva utan bidé. Det är något vi har vant oss vid, säger Bjoern Wideen.
Hyresgästen vände sig tidigt våren 2023 till hyresvärden MKB, det kommunala bostadsbolaget i Malmö, för att felanmäla bristerna. Men han gick bet. MKB velade fram och tillbaka innan beskedet från hyresvärden till slut kom: de tänkte inte laga bidén. I stället erbjöd de sig att montera bort den.
– De sa att det inte är något som normalt sett används. Jag tycker inte det finns någon substans alls i det argumentet. Vi använder den, säger Bjoern Wideen.
Utan bidé i ett år
Bjoern Wideen höll alltså inte med om hyresvärdens bedömning utan vände sig till slut till hyresnämnden för att få igenom sitt krav på att få bidén lagad. I ansökan till nämnden står det att paret förvisso har ett badkar med dusch men att det ”inte fyller samma funktion”. Hyresgästens juridiska ombud på Hyresgästföreningen menar också att bidén visst ska ingå i hyran eftersom den fanns i lägenheten när hyresgästen flyttade in.
– Jag tänker inte backa. Deras agerande är inte acceptabelt. Det är helt oseriöst, säger Bjoern Wideen.
Men det kanske inte är helt vanligt med bidé idag?
– Nej, det är nog vanligare i villa. Men det fanns i lägenheten när jag flyttade in.
När Hem & Hyra når hyresvärden, det kommunala bostadsbolaget MKB, har Bjoern Wideen och hans hustru varit utan en fungerande bidé i ett år. Och nu kommer plötsligt nya besked. Ett dygn efter att Hem & Hyra tagit kontakt återkommer kommunikationschefen.
– Bidén kommer att lagas, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
Varför har ni sagt nej tidigare?
– Jag vet inte vad det beror på. Jag har fått reda på nu att kunden har rätt att få den lagad och det kommer att ske.
Då har han vänt sig till hyresnämnden i onödan?
– Jag vet inte vad jag ska svara på det. Jag har fått tag på personen som nu håller i ärenden och kunden kommer att få den lagad eftersom han har rätt till det enligt hyreslagen. Varför han fått nej tidigare vet inte jag, säger Margaretha Söderström.
Att bidén nu ska lagas är inget som har nått hyresgästen.
– Nej, de har inte hört av sig. Med tanke på att det tagit så lång tid borde jag få hyresnedsättning, säger Bjoern Wideen.
Det är en fransk uppfinning från 1700-talet. Det är en anordning, i porslin, för personlig hygien där en vattenstråle helt enkelt rengör underlivet efter toalettbesök. Den används fortfarande i i stora delar av världen, men alltmer sällan i Sverige.