Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt
När Svenska Hus i Hässleholm i januari skickade ut hyresavier med en hyreshöjning utan att den var förhandlad gick Hyresgästföreningen i taket.
I de aktuella husen finns förhandlingsordning. En sådan innebär att Hyresgästföreningen sköter hyresförhandlingarna med värden.
För hyresvärden innebär det kort och gott att all förändring av hyran alltid ska förhandlas.
I Hässleholm var bakgrunden att Svenska Hus installerat porttelefon och ett passersystem med taggar, bland annat för att det hade inträffat sprängdåd i området. Efter det påkallade värden en förhandling med Hyresgästföreningen men skickade ut hyreshöjningar innan det fanns en påskriven överenskommelse.
Kommit överens i förlikning
I sitt yttrande till Hyresnämnden i Malmö skrev Svenska Hus att det skett administrativa misstag. En anledning var förhandlingarna om taggsystemet dragit ut på tiden och de ville först ha klar den årliga hyresförhandlingen.
Hyresgästföreningen stämde Svenska Hus för brott mot förhandlingsordningen och yrkade på ett skadestånd på 1,4 miljoner kronor. Vilket var 5 000 kronor per lägenhet.
Nu har man kommit överens i en förlikning på totalt 150 000 kronor, mycket mindre än Hyresgästföreningen yrkade på från början.
Bristfällig information
”Stämningen var en tydlig markering från vår sida som visar att Hyresgästföreningen inte accepterar fastighetsägares ignorans gentemot förhandlingsordningen. Vi hoppas i och med denna förlikning att liknande situationer inte kommer att återupprepa sig”, skriver Hyresgästföreningens förhandlare Michelle Komulainen i ett pressmeddelande.
Henrik Kjellgren är ombud för Svenska Hus. Han menar att det under processen gick ut bristfällig information från fastighetsägaren till Hyresgästföreningen som de i sin tur gav till hyresgästerna.
– Hyresgästföreningen har tagit stryk och tappat lite i anseende gentemot sina medlemmar. Så man har gjort bedömningen att det är rimligt med någon slags ersättning, säger Henrik Kjellgren.
Längre skriftlig ursäkt
Enligt förlikningen ska Svenska Hus även be alla berörda hyresgäster om ursäkt. Enligt Henrik Kjellgren har hyresgästerna tidigare fått en kortfattad ursäkt.
– Nu går det ut en lite längre skriftlig ursäkt till de boende som berättar att vi har gjort fel.
Enligt Henrik Kjellgren har de cirka 300 hushållen också fått en ekonomisk kompensation i form av att värden avvaktade ett par månader med att ta ut hyreshöjningen, trots att det fanns en påskrivens överenskommelse.
Enligt Hyresgästföreningen kommer de 150 000 kronorna att investeras i organisationens förhandlingsverksamhet.
Läs mer om stämningen här: Kräver 1,4 miljoner i skadestånd – Hyresgästföreningen stämmer Svenska hus för olaglig hyreshöjning