Efter sju månaders väntan – golvet blev fixat på två dagar
I måndags skrev Hem & Hyra om Ann-Charlotte Johansson, vars fyra hade reducerats till en etta efter en fuktskada. Fuktskadan inträffade i april och sedan dess har hon tillsammans med sina två barn och deras hund, fått sova i ett litet sovrum med en 160-säng.
Hon och Hyresgästföreningen har gång på gång försökt få veta när golvet ska lagas så att hon åter kan börja utnyttja alla rummen. Men hyresvärden har inte lämnat besked.
För två veckor sedan började Hem & Hyra att kontakta hyresvärden för att ställa frågor, både via mejl och telefon. Men inte heller Hem & Hyra fick någon kontakt. I måndags beslutade Hem & Hyra att artikeln skulle publiceras även utan hyresvärdens version av det som hänt, eftersom de haft lång tid på sig att svara.
Sedan började det hända saker.
– Det är helt underbart!! De kom på tisdagen och i dag (torsdag) kommer det vara klart för inflyttning. Golvet behövde torka först. Jag kommer inte hinna flytta alla möbler förrän till helgen – men det känns fantastiskt! Att vi äntligen ska få tillbaka vår lägenhet!
Ann-Charlotte var säker på att hon skulle få fira jul i kaoset, eftersom det varat i sju månader redan.
– Men det slipper vi nu. Det här var det bästa som kunde hända. Jag tänker nu att jag borde vänt mig till media tidigare, för jag är övertygad om att det var när Hem & Hyra började ringa dem som de fick fart. Nu hoppas jag bara att de inte håller detta emot mig senare och ska hämnas på något sätt.
Huruvida hon kommer få hyresnedsättning eller om hyresvärden kommer att kräva henne på ersättning för fuktskadan, har vare sig Ann-Charlotte eller Hyresgästföreningens jurister fått något besked om. Men Hem & Hyra kommer att fortsätta bevaka ärendet.
Hem & Hyra har även inför denna artikel försökt att nå hyresvärden för en kommentar, men utan att lyckas.