Efter ventilationsgranskning: Så agerar Hyresgästföreningen
Hem & Hyra har i flera artiklar visat att flera bostadsbolag inte har en godkänd ventilation i sina lägenheter. Flera hyresgäster klagar också över att hyran höjs årligen trots att ventilationen är dålig och det finns brister i inomhusmiljön.
Hem & Hyra har i flera artiklar visat att flera bostadsbolag inte har en godkänd ventilation i sina lägenheter. Flera hyresgäster klagar också över att hyran höjs årligen trots att ventilationen är dålig och det finns brister i inomhusmiljön.
När Hyresgästföreningen region Stockholm förhandlar hyran med hyresvärdarna ställs inte frågor om till exempel ventilationen är godkänd, hissen är besiktad eller om radonhalterna ligger under riktvärdena. Maria Palm, gruppchef på förhandlingsavdelningen Hyresgästföreningen region Stockholm, förklarar varför.
– Enskilda förhandlare kanske gör det men generellt finns inget krav på att det ska göras. När vi förhandlar hyran så ställs frågor om exempelvis ventilationen godkänd, hissen är besiktad eller om radonhalterna ligger under riktvärdena, men bara om vi har fått in uppgifter från de boende att det är ett problem och att de boende själva har tagit upp bristen med hyresvärden.
Varför inte det?
– Det är upp till varje förhandlare att välja om den vill göra det. Om hyresgäster hör av sig till oss om att det är fel och brister i huset så kan vi ta upp det i förhandlingarna, säger hon.’
Att vi inte tar upp det som en standardfråga beror på att vi först tar in från hyresgäster eller aktiva förtroendevalda vilka problem som finns. Det är dessa problem som förhandlaren tar upp.
Borde ni inte kontrollera om till exempel ventilationen är godkänd?
– Vi tar upp frågor i förhandlingarna som vi tycker är viktigt men om vi ska ta upp ventilationen så krävs det att hyresgästerna hör av sig och berättar att det finns brister. Vi är jätteberoende av hyresgästernas synpunkter.
Vad utgår ni får för underlag när ni förhandlar?
– Vi kontrollerar bland annat om det finns några ärenden hos oss och tittar på hur hyresgästerna betygsätter sin värd och fastighet i undersökningen ”DinVärd”. Generellt försöker vi ta upp saker i förhandlingarna som hyresgästerna tycker är viktiga.
Borde ni ställa krav på att ventilationen ska vara godkänd för att hyran ska höjas?
– Ventilationen är en liten del i allt som påverkar hur stor höjningen blir. Men hyran sätts inte utifrån brister, de ska rättas till och finns det brister är det bra om hyresgästerna driver det som separata ärenden. Men vet vi att det är större problem i en fastighet tas det upp i förhandlingarna.
Hur ofta kommer ventilationsbrister upp i hyresförhandlingarna?
– Det ploppar upp då och då och vet vi att det är stora brister tar vi upp det i förhandlingarna och kräver vi att det rättas till. Brister kan påverka höjningen i vissa fall, men det är många saker som avgör höjningen, säger hon.