Elaine drabbades av nyckelkaos – soporna samlades på hög
Elaine Åhlfeldt flyttade in i lägenheten i stadsdelen Ryd i Linköping 2014. I höstas valde hyresvärden Victoria park att byta från nyckellås till taggar i allmänna utrymmen.
– Då började en två månader lång cirkus, berättar Elaine.
Hon delar bostad med två andra vuxna och hushållet behöver därför tre uppsättningar taggar. Men när Elaine bad om två extra kom i stället fyra stycken. Ingen fungerade. Elaine kontaktade värden på nytt och fick ännu fler taggar hemskickade. Hon fick också olika besked om hur många som egentligen skulle behövas, om samma kunde användas till flera olika utrymmen.
– Som mest hade vi åtta felaktiga taggar hemma.
Elaine visar mejlkonversationen hon haft med olika företrädare från Victoria park, en lista på sammanlagt nästan 30 mejl, medan soporna samlades på hög i lägenheten. Till sist blev hon hänvisad till ett annat soprum, längre bort i området.
– Som tur är har vi egen tvättmaskin, så vi har inte drabbats så mycket av att vi inte har kommit åt tvättstugan.
Problemet är nu löst och den förklaring som Elaine fått är att fel soprum varit inlagt i systemet.
Elaine säger att hon förstår att tekniska problem kan uppstå, men inte varför hon fått så motstridig information från värden och varför det behövde bli så många turer innan problemet löstes.
– Det har gett mig rejält stresspåslag. Till sist förstod jag inte vad som pågick, det var ju helt vanvettigt.
Har du krävt ekonomisk kompensation för att du inte kunde nyttja alla faciliteter som ingår i hyran?
– Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Jag orkar inte med en sådan process också.
Eleonor Biberg, områdeschef hos Victoria park, medger att låsbytet inte har gått smärtfritt men menar att det överlag rört sig om mindre problem som kunnat lösas snabbt. Hon har inte fått någon information om Elaines ärende och kan inte svara på varför det dragit ut på tiden.
– Det är jättebeklagligt att det har blivit så här. Jag ska ta kontakt med hyresgästen och se om vi kan kompensera henne på något sätt. Tillgång till tvättstuga och soprum ingår i hyran och har hon inte haft det så har hon rätt till hyresnedsättning. Vi ska kika på det, säger Eleonor Biberg.
Efter att Hem & Hyra kontaktade Victoria park för att ställa frågor om nyckelkaoset har hyresvärden erbjudit Elaine en hyresnedsättning med 25 procent under två månader, vilket hon har accepterat.
Anledningen till låsbytet är, enligt Eleonor Biberg, att öka tryggheten genom att förhindra att obehöriga tar sig in.