Elbilsägare efterlyser fler laddstolpar
Han köpte sin laddhybrid för ett drygt år sedan och är mycket nöjd med sitt köp.
– Billig i drift och bra för luften, säger Kardos Laszlo och klappar på bilen.
Låg bränslekostnad och smart miljöval var två av orsakerna till att han bytte från diesel till hybrid. Men själva förutsättningen för att han överhuvudtaget kunde köpa hybriden, var att det finns laddmöjligheter utanför lägenheten. Han är hyresgäst hos Vätterhem och har en parkeringsplats med laddstolpe bara 300 meter från hemmet. Där kan han ladda upp sin bil för att kunna köra de fem milen fram och tillbaka från jobbet varje dag. Han betalar runt 400 kronor per månad för garageplatsen. På det tillkommer en hundralapp för laddmöjligheten. Eldriften kostar 1,50 till 2 kronor per mil. Om han kör 100 mil per månad blir det alltså max 300 kr för strömmen och laddmöjligheten. Alltså avsevärt mycket billigare än ett bensindrivet fordon. Men det finns problem.
– Jönköping har alldeles för få laddstationer och de tar ut extra avgifter. Jag laddar bara hemma och kör mina mil till jobbet och hem igen, säger Kardos Laszlos.
Robert Franck kör också laddhybrid. Han är nöjd med sitt köp, men liksom Kardos Laszlos missnöjd med laddmöjligheterna på stan.
– Det kostar 25 kronor per timme att ladda bilen på någon av laddstationerna. Det blir 50 kronor för 3 till 4 mil. Det är hysteriskt, säger han.
Han bor i Hissingstorp och är hyresgäst hos Willhem AB. Där saknas möjlighet att ladda hybriden.
– Jag har ännu inte frågat värden om de skulle kunna installera en laddstolpe. Det hade blivit väldigt mycket billigare för mig om jag bara hade behövt betala för den faktiska elen, säger han.