Annons

Elbolag döms för oseriös telefonförsäljning – Gunnila Rooth, 82: ”Fantastiskt!”

Nyheter Stockholms elbolag använde svartlistade och förbjudna metoder för att lura in privatpersoner i långa och dyra elavtal. Nu fälls bolaget i Patent- och marknadsdomstolen. “Otroligt viktigt att de inte bara får hållas”, säger Gunnila Rooth, 82, som tvingades betala tusenlappar för att ha brutit ett avtal hon inte visste att hon hade.
Gunnila Rooth blev lurad av telefonförsäljare
Foto: Johan Wahlgren
Gunnila Rooth, 82, sade till telefonförsäljaren att hon ville ha information om elavtalet per post. Det fick hon aldrig.

Stockholms elbolag döms att betala en miljon kronor i marknadsstörningsavgift – och ytterligare som mest tio miljoner kronor om de skulle fortsätta med samma säljmetoder som tidigare.

Det handlar bland annat om det som Gunnila Rooth i Uppsala råkade ut för och som Hem & Hyra har tidigare berättat om. Hon blev uppringd av en vältalig man, som efter ett tag visade sig vilja sälja elavtal. Gunnila Rooth brukar aldrig köpa något via telefonen, men det var svårt att avsluta samtalet. För att bli av med försäljaren bad hon honom att skicka information per “snigelpost”.

Läs ocksåEtt samtal räckte, sen damp oväntad räkning ner hos Gunnila 82 - kritik mot elbolagen skenarGunnila Rooth blev lurad av telefonförsäljare

Men hon fick ingen information. Först efter tre månader kom ett brev från Stockholms elbolag: En faktura på 2 249 kronor.

 

Läs ocksåTrots lagändring: Linnéa gick i ny telefonförsäljar-fälla

Bolaget hävdade att hon hade accepterat ett avtal via sms, men att det inte kunde slutföras. Därför måste hon betala en “brytavgift”, annars skulle de skicka fakturan vidare.

– Jag tänkte mon Dieu, jag vill inte hamna hos Kronofogden!

Så Gunilla Rooth lånade pengar och betalade fakturan. Samtidigt anmälde hon Stockholms elbolag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Läs ocksåDags att välja elavtal? Tänk på det här så undviker du fällornaDu kan spara mycket pengar genom att välja elavtal

Över 800 anmälningar

Detta var bara en av totalt över 800 anmälningar mot bolaget till ARN, Konsumentverket, Hallå konsument och Polisen under 2020-2021. De ledde till att Konsumentombudsmannen, KO, beslutade att stämma Stockholms elbolag i Patent- och marknadsdomstolen.

Annons

I rätten vittnade flera konsumenter om otydlig eller falsk information i telefonsamtalen och hur de hade stressats till att svara “ja” eller “ok” på sms, utan att veta att de då skrev på bindande avtal. En kvinna hade på så sätt fått ett femårigt elavtal, som skulle kosta 7 200 kronor att avbryta. 

Måste vara tydliga

Efter flera liknande vittnesmål, uppbackade av en stor mängd snarlika anmälningar, kom Patent- och marknadsdomstolen fram till sin dom: Stockholms elbolag döms att betala en miljon kronor i marknadsstörningsavgift och ytterligare två miljoner om det bryter mot något av de fem förbud och ålägganden som nämns i domen.

Ulrica Edlund, jurist på Konsumentverket. Elbolag döms
Ulrica Edlund, jurist på Konsumentverket.

– Domen ger klara signaler om att telefonförsäljare måste vara tydliga med att det är ett säljsamtal, vad man ska sälja, vem man representerar och att man inte vilseleder konsumenten, säger Ulrika Edlund, jurist på Konsumentverket.

Marknadsstörningsavgiften döms ut för att bolagets metoder riskerar att skada förtroendet för hela branschen och tilltron till telefonförsäljning. Många konsumenter har blivit drabbade och bolaget stoppade inte metoderna trots att de kände till klagomålen, enligt domen.

– Marknadsföringsavgiften indikerar att domstolen ser det som allvarliga överträdelser, säger Ulrika Edlund.

Slutade med telefonförsäljning

Stockholms elbolag hävdade i rätten att man inte har använt vilseledande metoder. Men om det har skett så beror det på att telemarketingbolaget de anlitade bröt mot sina instruktioner. Domstolen konstaterar att ett bolag inte kan undgå sitt ansvar genom att lägga ut aktiviteter på andra.

Bolaget måste helt enkelt se till att uppdragstagare inte använder förbjudna metoder.

telefonförsäljare elbolag döms

Fredrik Steen, presstalesman på Stockholms elbolag, skickar en skriftlig kommentar till Hem & Hyra via mejl. Han skriver att bolagets interna rutiner, avtal och instruktioner till telemarketingleverantören har varit goda.

Annons

”Tyvärr ligger det i kanalens natur, när två människor samtalar på telefon, att saker kan uppfattas olika. Som uppdragsgivare och beställare av TM tjänsten tar vi självklart det fulla ansvaret för försäljningen som helhet.”

Bolaget slutade med telefonförsäljning för över ett år sedan, enligt Fredrik Steen, så det finns ingen risk att förbuden i domen överträds. Marknadsstörningsavgiften är redan betald.

”Vi kommer inte överklaga, denna saken är egentligen överstökad för över ett år sedan så vi vill helst jobba vidare och sänka elräkningen till flera hushåll!”, skriver han.

Knepigt med mobiler

För Gunnila Rooth i Uppsala kommer ändå domen som en glad överraskning. En stor del av de som anmält telefonförsäljningen är äldre och även om hon själv dagligen nyttjar mejl och mobil, så tycker hon att det känns säkrare med korrespondens per “snigelpost”. 

– Det där med sms och mobiler, det är knepigt. Särskilt för många äldre som kanske inte förstår sig på det riktigt. 

Gunnila Rooth brukar akta sig för telefonförsäljare.
Gunnila Rooth brukar avfärda telefonförsäljare. Det trodde hon att hon hade gjort även denna gång – tills hon fick en räkning.

Gunnila Rooths anmälan till ARN ledde till att hon till slut fick sina pengar tillbaka Hon är glad att hon orkade genomföra den, inte bara för pengarnas skull.

– Om man orkar, så ska man stå på sig. Det är viktigt, för sånt här kan hända andra också. Det är fantastiskt att bolaget döms!

Fakta: Fakta: Fem tips om telefonförsäljare ringer upp
  1. Är du inte intresserad? Tacka nej eller lägg bara på luren. Du är inte skyldig att vara artig.
  2. Är du intresserad? Svara inte på sms eller mejl utan att ha läst all information noga.
  3. Ångrar du dig? Meddela ­företaget inom 14 dagar, ­gärna via mejl så att du har ­bevis.
  4. Kräver de ändå betalt? Skriv i mejl att du bestrider ­fakturan.
  5. Fått problem? Ring konsumentvägledaren som finns i de flesta kommuner. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden.
Läs också Elpriserna: Göran blir utan regeringens stödpengar – får strömmen direkt från greven Struntar i hyresgästerna – värsta värden upptagen med att strida i rätten

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.