Elias och Romina tog fajten – fick ersättning för den felkonstruerade duschen
Det började direkt när Elias, Romina och tvååriga dottern Leila flyttade in i fyrarummaren i centrala Strängnäs i maj. Lägenheten var rejält ofräsch med dammiga luckor, odiskade skedar i diskhon, illaluktande kylskåp och ingrodd smuts i det kaklade badrummet. I en av garderoberna var det klotter.
– Jag hade gått på visningen och lägenheten såg för jäklig ut då. Men vi fick reda på att lägenheten visades i befintligt skick och jag trodde så klart att den skulle vara städad och fin när vi flyttade in. Så blev det inte, säger Romina.
Istället fick hon och Elias själva städa lägenheten. Rejält och länge. Damma, torka, dammsuga, gnugga bort ingrodd skit med klorin.
– Det var vi som fick flyttstäda åt de förra hyresgästerna, konstaterar Romina.
1 700 i hyresrabatt
Klottret i garderoben fick de visserligen hjälp med och till slut fick de även 1 700 kronor i avdrag på hyran för städningen.
– Men vi fick tjata om det, säger Elias.
Lägenheten rustades 2019. Ändå är ugnsluckan svår att få upp när ugnen används och luckan till torktumlaren lever sitt eget liv genom att hela tiden öppna sig själv.
– Det ser snyggt ut här men det är dålig kvalitet på vitvarorna, säger Elias.
Men framför allt har det varit problem med duschen. Eller rättare sagt fallet mot golvbrunnen. I stället för att vattnet rinner till brunnen rinner det från den, in bakom tvättmaskinen och sedan ut på golvet.
– Vi ringde direkt om det och då satte de upp en list vid duschen. Men som du ser så hjälper den inte mycket, säger Elias medan han spolar lite försiktigt i duschen samtidigt som vattnet fort letar sig ut på badrumsgolvet.
Han använder sedan en skrapa för att få bort vattnet, men för att det lite ojämna klinkergolvet ska bli torrt krävs det att man torkar med en trasa.
Korta duschar
Så Elias och Romina har nöjt sig med korta duschar eller så har de gått en våning ner och tvättat sig. I lägenheten under dem bor nämligen Rominas föräldrar.
– Vi vågar inte duscha ordentligt i vår lägenhet för då kanske det blir fuktskador och det vill vi inte betala för, säger Elias.
Men när det gäller tvååriga dottern Leila finns ibland inget val.
– När hon gör ner sig måste man ju duscha av henne ordentligt, säger Elias.
Nu ska familjen flytta till Eskilstuna, där både Elias och Romina ska studera. Lägenheten är uppsagd och de flyttar den 1 september. Paret bestämde sig redan innan de fick reda på att de hade blivit antagna till utbildningen.
– Ja, vi skulle ha flyttat ändå, här kan vi bara inte bo kvar, förklarar Romina.
– Betalar man 11 100 kronor i hyra vill man åtminstone kunna duscha ordentligt, säger Elias.
Har kämpat hårt
Paret har kämpat hårt för att få kompensation för problemet med duschen. Romina och Elias säger att de har ringt och mejlat gång på gång, men att det har varit mycket svårt att få kontakt och raka svar av Victoriahem.
Men i förförra veckan kom Henrik Källåker, Victoriahems regionchef i Mälardalen, till deras lägenhet med ett erbjudande: 1 000 kronor i hyresreduktion.
En summa som Elias och Romina var minst sagt missnöjda med.
– Tusen kronor, det är ju skamligt. Vi fick 1 700 kronor för städningen men för mig väger det mycket tyngre att inte kunna använda duschen, säger Romina.
Henrik Källåker bekräftar för Hem & Hyra att det var summan han erbjöd paret.
– Vattnet rinner inte som det ska men man kan ju ändå använda badrummet, säger han och fortsätter:
– Men min tanke var redan från början att vi skulle låta Hyresgästföreningen få avgöra det här. Att de skulle komma dit och titta på badrummet och sedan ge ett förslag, säger han.
Kruxet var att varken Romina eller Elias var medlemmar i Hyresgästföreningen när problemet uppstod. Det måste man vara för att få hjälp i fall som dessa, enligt Hyresgästföreningens regler.
Men förhandlingsledaren Sergio Quiñones på Hyresgästföreningens kontor i Eskilstuna tog sig ändå an ärendet, dock utan att besöka lägenheten. Efter att ha konsulterat Hyresgästföreningens jurister kom han fram till att en ersättning mellan 2 000–5 000 kronor borde vara rimlig.
– Jag landade i det högre spannet, på 4 000 kronor och det har han (Elias) accepterat, säger Källåker till Hem & Hyra.
Rimlig ersättning
Romina och Elias tycker att summan är okej – och de är glada för att de aldrig gav sig.
– 4 000 kronor är en rimlig ersättning, säger Elias. Så det var värt att kämpa för det här, inte bara för egen del utan även för andra hyresgäster. Många av dem som bor här är gamla eller kanske inte så bra på svenska. Det kan vara bra för dem att se att en hyresvärd måste värna och ta hand om sina hyresgäster.
Fotnot: Enligt Victoriahem ska Romina och Elias ha erbjudits hjälp med att städa när de flyttade in. Detta avfärdas helt av paret.
Hyresvärden har ingen skyldighet att besikta lägenheten men många gör ändå en flyttbesiktning för att slippa få problem senare.
Som inflyttande hyresgäst är det klokt att be om en kopia av besiktningsprotokollet och jämföra det med lägenhetens skick.
Upptäcker du skador som inte står med i protokollet? Skriv upp dem och lämna uppgifterna till din värd.
Fotografera eller filma lägenheten innan du flyttar in. Då blir det tydligt hur lägenheten såg ut när du flyttade in och eventuella skador blir dokumenterade. Även om bevisbördan inte ligger på dig så är det skönt att kunna visa att skadorna redan fanns där när du flyttade in.
Källa: Hyresgästföreningen