Emil fick sänkt hyra för lägenheten – men betalar över 2000 kronor för parkeringen
– En…två…tre…fyra. Fyra.
Emil Cedersjö står i hörnet av Kryddblandargatan och Saltgatan och räknar hur många bilar han kan se som är korrekt parkerade enligt skyltningen, bland totalt ett trettiotal. Bilar står nära korsningar, i parkeringsfickor där skylten är övertäckt av blå plast och längs med gatan, trots att det finns områdesmärken som visar att det är parkeringsförbud i kvarteret.
– Det är parkeringskaos på gatorna, samtidigt som minst hälften av platserna i varmgaraget står tomma. Sophämtarna får problem och byggfordon har svårt att ta sig fram, säger Emil.
Han bor med sin sambo och deras lilla dotter i kvarteret Senapsfabriken i Uppsala, där alla hyresgäster fick kraftigt sänkta hyror för ett och ett halvt år sen. Det var den första överenskommelsen Hyresgästföreningen rodde i land efter ett historiskt domstolsbeslut om nyproduktionshyror. Men parkeringshyrorna förhandlas inte av Hyresgästföreningen. Där råder i stället marknadshyra.
Betalar över 2 000 kronor i månaden
För Emil och hans sambo innebär det att de får betala 2 150 kronor i månaden för en parkeringsplats i varmgaraget i husets källare. Det är dyrare än hos alla kommunala hyresvärdar i Uppsala, Västerås och Gävle, och även dyrare än hos de stora privata hyresvärdar som ingick i Hem & Hyras granskning av parkeringshyror i de tre städerna som publicerades i nummer 2/2022 av tidningen.
– Det var faktiskt en chock för oss när vi flyttade hit. Vi bodde tidigare på Södermalm i Stockholm och där betalade vi 1 600 kronor i månaden för en garageplats hos en privat fastighetsägare, säger Emil Cedersjö.
Han har svårt att förstå varför hyresvärden Riksbyggen inte sänker hyrorna så att fler av parkeringsplatserna blir uthyrda och färre skulle felparkera. Men Mats Rydén, fastighetsförvaltare för Riksbyggen i Uppsala, tycker inte att parkeringshyrorna är orimligt höga.
– Att det skulle vara billigare på Södermalm, det är inte min uppfattning. Då måste de ha hittat ett väldigt bra pris. Och att det är parkeringskaos på gatan beror delvis på att man fortfarande bygger. Det är kommunen som har ansvar för gatorna, så de får svara för vad de gör åt det, säger Mats Rydén, fastighetsförvaltare för Riksbyggen i Uppsala.
Enligt honom har de tre olika prisklasser på parkeringsplatser i kvarteret Senapsfabriken: varmgaraget där Emil och hans sambo har bilen, ett kallgarage där det kostar cirka 1 450 kronor i månaden att stå och ovanpå det garaget parkeringsplatser utan tak som kostar 1 050 kronor i månaden.
– I källargaraget hyr vi inte ut längre. Vi har ett tiotal som hyr sen tidigare, men i och med att vi tittar på om vi ska bygga om garaget hyr vi inte ut fler platser.
Efter ombyggnaden kan en del av ytan som nu är parkeringar i stället komma att användas till exempelvis butikslokaler, lager eller ett gym, berättar han.
Även i parkeringshuset är det många lediga platser. Skulle ni inte tjäna på att sänka hyran så att fler platser blir uthyrda?
– Vi fyller på det där hela tiden, sakta men säkert, så det känns inte som att hyran är för hög. Vi har en stadig uthyrning som ökar hela tiden, säger Mats Rydén.
Hur stor andel av platserna är uthyrda?
– Det är ett 50-tal platser som är vakanta av totalt 185 platser. Så det är en vakansgrad, absolut, men det fylls på. Jag tror inte att det är aktuellt med en hyressänkning, säger han.
Helena Borg är en av de förhandlare på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle som lyckades få till en hyressänkning för de nybyggda lägenheterna i kvarteret.
Vad tänker du om att hyresgästerna har fått hyrorna sänkta men samtidigt har några av stans dyraste parkeringsplatser?
– Hyresgästföreningen förhandlar inte parkeringsplatser om det inte ingår i själva hyresavtalet och det gör det inte här. Det är ett annat system för parkeringar. På hyresrätter är det bruksvärdeshyra, men för parkeringsplatser är det marknadshyra, säger hon.
Varför förhandlar inte Hyresgästföreningen parkeringshyror?
– Det är för att det är en annan typ av avtal, som saknar besittningsskydd. Och det är valfritt för hyresgästen att teckna ett sådant avtal. Primärt för oss är bostaden. Våra förhandlingsordningar omfattar i de flesta fall inte parkeringar och garage.
Finns det diskussioner inom Hyresgästföreningen om att även parkeringsplatserna borde finnas med när hyror förhandlas?
– Nej, det gör det faktiskt inte, för vi har fokus på själva hyresrätten och vi har fullt upp där.
Jag tycker framför allt att det skulle behövas fler lägenheter med lägre hyra. Ett problem med Senapsfabriken är att hyrorna fortfarande är höga även efter att vi lyckades sänka dem, säger Helena Borg.
Inte tillåtet att stå ens vid p-skyltarna
Enligt Petra Englund, arbetsledare för parkeringsövervakningen på Uppsala parkering, finns det två anledningar till att de inte går in och rapporterar alla felparkerade bilar i kvarteret. För det första saknas en del vägmärken och de skyltar som finns välts, vrids och flyttas i samband med att byggtrafiken ska ta sig fram. För det andra saknas ännu lokala trafikföreskrifter för området.
– För att vi ska kunna skriva parkeringsanmärkningar måste kommunen fatta ett beslut om lokala trafikföreskrifter. Det är något vi har påtalat. Det enda som finns nu är ett parkeringsförbud i området. Det blir jättesvårt för oss att arbeta i ett område där den som står vid en p-skylt har ställt sig lika fel som någon som inte står vid en, säger hon.
Går ni inte in alls och lappar i området nu?
– Vi har gått in och tagit det som är trafikfarligt, till exempel om man har parkerat mot körriktningen eller står för nära en korsning. Då behövs ingen föreskrift, det faller under trafikförordningen.
Hem & Hyra har sökt kommunens projektledare för området via telefon och mejl för att fråga varför trafikföreskrifter som stämmer överens med skyltningen saknas och när en lösning är i sikte, men har ännu inte fått svar på frågorna.