En månad efter dramatiska takraset kan Fredrik flytta hem igen
Nu är taket lagat och Fredrik kan så smått börja flytta tillbaka till sin lägenhet efter en månad i kappsäck. Han säger att taket i rummet där raset skedde ser bra ut. Men man kan ana en viss besvikelse över hur säkringen av taken i övriga lägenheten ser ut.
– Resterande rum har de säkrat upp med brädor i taket efter anvisning av de som kontrollerade mitt rasade tak. Är ju skönt att de säkrat upp men tyvärr så blev det ju inte så estetiskt tilltalande. Jag får väl leva med det för tillfället och hoppas på att de byter taken helt längre fram, säger Fredrik.
Det var en dramatisk upplevelse för Fredrik Eriksson den där dagen när han kom hem. Han har bott där i elva år, tillsammans med sin son och sin hund. Dessutom driver han krogen Back Stage i husets källare. Huset är omkring hundra år gammalt och ägs av fastighetsbolaget Willhem.
När Hem & Hyra var hemma hos Fredrik ett par dagar efter takraset visade han förödelsen och berättade hur hela lägenheten var fylld av damm och i sovrummet hade hela taket lossnat, betong och puts täckte hela rummet:
– Hunden brukar alltid ligga här inne. Det gjorde han nu också, men lyckligtvis låg han där vid väggen och klarade sig därför bra. Fast rädd blev han förstås, säger Fredrik och pekar på en plats vid balkongdörren.
Fredrik kontaktade fastighetsjouren Spikbussen som kom men som inte kunde göra något.
– De sa att det ”…det här var det värsta de hade sett”, fotograferade och dokumenterade och åkte sin väg igen.
Och även när han kontaktade bostadsbolaget Willhem var det ganska lojt intresse från början.
– Det kom ett par lokalvårdare med sopkvastar. . Det var först senare som bostadsbolaget agerade på allvar.
Även Willhems förvaltare Josef Gotlén kom till lägenheten för att inspektera. Men kunde då inte ge besked om vad som skulle hända och vart familjen skulle ta vägen. Det löste sig då Fredrik kunde bo hos en granne, men även på hotell. Sonen kunde bo hos sin mamma.
Men fastighetschef Martin Andreasson vill inte hålla med om den beskrivningen att man inte tagit tag i saken direkt.
Han svarar på mejl på Hem & Hyras frågor:
”Som jag skrivit tidigare rasade taket söndag kväll och vi tog tag i det direkt på söndag kväll med vår fastighetsjour som dessutom kontaktade oss när dom var på plats och då säkerställde vi att Fredrik hade någonstans att ta vägen. Sedan satte vi i gång att beställa åtgärder direkt måndag morgon.”
Martin Andreasson håller inte heller med om att Willhem varit dåliga på att informera övriga boende i huset som har liknande takkonstruktion som den i Fredrik Erikssons lägenhet. Han menar att bostadsbolaget inte har fått några frågor från hyresgästerna och att man inte alls upplevt någon oro.
När Hem & Hyra berättar om att flera hyresgäster påpekat att informationen varit dålig och enbart kommit från media. Han svarar så här i ett mejl när Hem & Hyra ställer frågan om information:
”Som jag har svarat tidigare så fanns det ingen större anledning att informerat tidigare då det inte förekommer akut risk, vi har lagt fokus på att hjälpa Fredrik först och främst. Efter det går vi vidare med att se över och åtgärda övriga tak som är i behov av det.”
Men strax efter att Hem & Hyra varit i kontakt med Martin Andreasson får de boende i huset brev i sina brevlådor. När tidningen frågar om det är information om den besiktningsplan han tidigare har berättat om svarar han så här:
”Det är en allmän information, vi har ingen hyresgäst som kontaktat oss och är orolig men förstår att någon uttryckt detta. Finns det en oro vill vi såklart gärna att man kontaktar oss.”
Jag kan inte låta blir att undra om varför ni inte gått ut med information tidigare? Det har ju ändå gått flera veckor och övriga hyresgäster har läst om takraset i media. Det var först efter att jag talat med dig i tisdags, och berättat att vi fått frågor om vad som ska hända i de övriga lägenheterna?
”Som jag har svarat tidigare så fanns det ingen större anledning att informerat tidigare då det inte förekommer akut risk, vi har lagt fokus på att hjälpa Fredrik först och främst. Efter det går vi vidare med att se över och åtgärda övriga tak som är i behov av det.”
Du skrev i förra mejlet att ni inte hittat någon orsak till att Fredriks tak rasat. Och att ni därför valde att säkra övriga tak i hans lägenhet. Är det en åtgärd ni måste göra i samtliga lägenheter nu med liknande takkonstruktion?
”Det vet vi inte innan vi har ett utlåtande på samtliga tak, vi vet att merparten av taken är av liknande konstruktion och då är åtgärd nödvändig. Som i mitt tidigare svar så föreligger ingen akut risk för att detta ska ske igen. För att utesluta att det mot förmodan skulle ske igen åtgärdar vi alla tak av samma konstruktion.”
Hur lång tid kommer besiktning och åtgärd att ta?
”Vi har ingen tidplan förrän vi vet exakt hur många tak som behöver åtgärd.”
Även om ni inte fått frågor eller tecken på oro, så har vi nåtts av detta. Hur kommer ni att agera hos de hyresgäster som upplever oro?
”Först och främst måste de som känner oro kontakta oss så kommer vi självklart att föra dialog med dom och reda ut eventuella frågor. Målet för oss är att alla ska känna sig trygga.”
Kunde ni varit snabbare med att informera?
”Det kunde vi möjligen ha varit. Vi tar med oss detta framåt och hoppas att hyresgästerna ändå känner sig nöjda med den information man fått och att vi alltid är tillgängliga för eventuella frågor. Vi kommer att hålla våra hyresgäster löpande informerade om vad som sker härnäst.”
Kunde ni agerat på något annat sätt mot hyresgästerna?
”Vi har som sagt inte fått några signaler till oss om att man varit missnöjd med hur detta hanterats. Om det är så vill vi gärna föra en direkt dialog med hyresgästen.”
Nu kan Fredrik Eriksson flytta in i sin lägenhet med taket säkrat. Willhem har också lovat att han ska få full kompensation för de skador som uppstått på hans ägodelar. Bland annat måste Fredrik köpa en ny säng.
– Jag var nöjd med min gamla säng och hade inga som helst planer på att köpa en ny. Jag vill inte köpa en begagnad och får jag inte full ersättning från försäkringsbolaget hoppas jag att Willhem kompenserar mig, säger Fredrik.
Och på den svarar Martin Andreasson:
” Vi ser det som att vi kommer att ersätta hyresgästen fullt ut, antingen med vår försäkring eller utan. Vi har kontakt med vår försäkringsjurist i detta fall så det blir rätt.”