Alla blev uppsagda – har fortfarande inte fått tillbaka deposition: ”Risk för konkurs”
Drygt en månad har gått sedan den uppmärksammade massuppsägningen vid två fastigheter, en i Sollentuna, norr om Stockholm, och en i Hässelby strand i sydvästra Stockholm.
I en härva med flera mellanhänder var det hyresgästerna som hamnade i kläm. Den ursprungliga hyresvärden Svenska Nyttobostäder har haft ett avtal med mellanhanden Essens of Living kring blockuthyrning av företagslägenheter. Men Essens of Living valde att teckna ett eget avtal med ytterligare en mellanhand, TTS Holding AB/Rent Xpress. Detta bolag har sedan hyrt ut lägenheterna till privatpersoner.
Resultatet har blivit höga hyror. För lägenheter på mellan 22 och 25 kvadrat har de boende betalat mellan 9 000 och 12 000 kronor. Samt omkring en månadshyra i deposition.
Hotade att konfiskera hyresgästernas ägodelar
När fastighetsägaren Svenska Nyttobostäder fick reda på upplägget sade de upp avtalen med Essens of Living. Även problem med tung och omfattande kriminalitet i husen ska ha vägt in i beslutet.
Detta ledde i sin tur till att TTS Holding AB/Rent Xpress sade upp hyresgästerna – med bara några veckors varsel. Om de inte flyttstädade och lämnade lägenheterna på utsatt datum skulle deras tillhörigheter konfiskeras, meddelade bolaget.
Nio av de omkring 100 hyresgäster som är uppsagda har hört av sig till företaget Orimlig hyra. Detta för att få hjälp med att återfå överhyra och deposition av TTS Holding AB/Rent Xpress. Samtliga har bott i fastigheten i Häggvik i Sollentuna. Orimlig hyra har som affärsidé att snabbt betala tillbaka överhyra till andrahandshyresgäster och sedan sköta processen i hyresnämnden, som kan dröja upp till två år innan den är avgjord.
Orimlig hyra gör en kalkyl över hur mycket överhyra hyresgästen har rätt att få tillbaka och betalar sedan tillbaka 70 procent av det kalkylerade beloppet inom några dagar. Resten tar Orimlig hyra i provision.
Ska betala tillbaka 1,5 miljoner kronor
Alban Dautaj, vd och grundare av Orimlig hyra, berättar att ingen av TTS Holding AB/Rent Xpress nio hyresgäster, som företräds av Orimlig hyra, har fått deposition eller överhyra tillbaka. Bolagets talesperson har inte gått att nå. Flera hyresgäster som Hem & Hyra varit i kontakt med har inte heller fått tillbaka sin deposition. Det är sammanlagt 150 personer, varav 100 som flyttade i samband med massuppsägningen, som TTS Holding AB/Rent Xpress ska betala tillbaka.
Det handlar om ungefär 10 000 kronor per hyresgäst, alltså sammanlagt omkring 1,5 miljoner kronor.
Bolaget har ärenden hos Kronofogden
Det finns tecken som tyder på att TTS Holding AB/Rent Xpress har problem att betala. Uppgifter som Hem & Hyra tagit fram visar att Kronofogden har sju pågående ärenden som gäller betalningsförelägganden på sammanlagt över 96 000 kronor.
– Jag tror tyvärr risken är stor för att bolaget kommer gå i konkurs snart och aldrig göra rätt för sig, säger Alban Dautaj, vd och grundare.
Av den anledningen så betalar inte Orimlig hyra ut pengar i förskott till TTS Holding AB/Rent Xpress hyresgäster. Det finns helt enkelt mycket som tyder på att det inte finns tillräckligt med pengar i bolaget för att täcka krav som kommer riktas mot dem efter beslut i hyresnämnden.
Felicia Grönlund, chefskoordinator på Orimlig hyra, berättar att hyresgäster försökt att få kontakt med personal som jobbat för TTS Holding AB/Rent Xpress, eftersom delägaren/talespersonen gjort sig oanträffbar.
– De berättar att alla anställda uppger att de slutat på företaget, säger Felicia Grönlund.
Hem & Hyra har utan framgång sökt TTS Holding AB/Rent Xpress delägare/företrädare för en kommentar.