En syndaflod av vattenskador: Miriam fick lämna sitt hem när möglet spred sig
Det började med svarta fläckar i badrummet och fortsatte med mögelstank i köket.
När hantverkare borrade upp ett hål under diskhon i förvärrades lukten i lägenheten i Kviberg, Göteborg.
Miriam Brattgård och hennes sambo fick huvudvärk och kunde inte vistas i köket.
Två dagar att packa
Strax innan jul kom plötsligt beskedet. Paret fick två dagar på sig att packa ner allt i lägenheten och flytta till en evakueringslägenhet längre bort i samma hus.
Hela trappuppgången skulle utrymmas.
Hyresvärden Poseidon har inte bestämt än om de ska akutrenovera den drabbade trappuppgången eller vänta in det planerade stambytet för hela huset. Ett stambyte som troligen ska dra i gång i början av 2026.
”Väldigt jobbigt”
– Vi bor i en evakueringslägenhet, men det verkar mer likna en permanent lösning. Vi får inga klara besked och det är väldigt jobbigt för oss, säger Miriam Brattgård.
I evakueringslägenheten används ett av de fyra rummen enbart till förvaring, fyllt med flyttkartonger, prylar och möbler.
– Den värsta konsekvensen är att vi inte kan planera framtiden. Livet påverkas av att vi inte vet om vi ska bo här i ett halvår eller tre år, och inte vet om vi kommer att behöva duscha på gården under stambytet, säger Miriam Brattgård.
Katastrofal ökning
Hon och hennes grannar är inte ensamma om att ha drabbats. Vattenskadorna i Göteborgs kommunala fastigheter har ökat katastrofalt på bara några år. Det visar en rapport från stadens försäkringsbolag Göta Lejon.
Nästan alla skador har uppstått i hyreshusen hos stadens fyra allmännyttiga bostadsbolag.
”Det är en oroande utveckling som sannolikt har samband med ålder på installationer och i många fall eftersatt underhåll”, skriver Göta Lejon i rapporten.
Ökar i hela Sverige
Poseidon har allra störst problem. Förra året landade bolagets nota för vattenskador på 114 miljoner kronor.
Utvecklingen är inte unik för Göteborg. Christian Mattsson är doktorand i installations- och klimatiseringslära vid Lunds universitet. Han forskar om vattenskador och är inblandad i ett projekt för att bland annat bygga upp en nationell databas.
– Antalet rapporterade fall ökar i hela Sverige. Korrosion i ledningar är den största enskilda orsaken, säger Christian Mattsson.
”Ligger i tiden”
Ökningen hänger ihop med att många av Sveriges flerbostadshus byggdes under 1950-, 1960- och 1970-talet och nu är i behov av renovering.
– Livslängden på ledningar är cirka 50 år, så det ligger i tiden att de husen kommer nu, säger Christian Mattsson.
Även Kungliga tekniska högskolan har tidigare gjort en rapport om vattenskador, på uppdrag av Boverket. Där listas bristande underhåll av äldre hus som en av flera orsaker.
”Underhåll medför kostnader. Det kan hända att ägaren väntar med nödvändigt underhåll”, konstaterar forskarna på KTH.
Sexdubblade kostnader
Hem & Hyra har gjort en enkät bland kommunala hyresvärdar på större orter i Sverige.
Vissa bostadsbolag upplever att de har kontroll och att mängden vattenskador ligger stabilt. Men flera av de allra största bolagen uppger att de har stora problem. Vattenläckor och fuktskador ökar kraftigt.
Hos flera värdar har kostnaderna fördubblats sedan 2016, eller ännu mer. Hos Svenska Bostäder i Stockholm handlar det om en sexdubbling.
”Kraftigt ökande”
”Vi upplever kraftigt ökande antal vattenskador, framför allt i de bestånd som inte har renoverats.” skriver Svenska Bostäder.
”Vi upplever en ökning där ledning, avlopp och ytskikt utgör drygt hälften av vattenskadorna”, svarar Gavlegårdarna, medan Lulebo beskriver ”en ökande trend som börjar vända”.
Göteborg är en av de städer där vattenskadorna är dyrast och har ökat mest. Kostnaderna har mer än tredubblats hos de kommunala bostadsbolagen där.
Sköt upp stambytet
I jättehuset på Beväringsgatan i Kviberg skulle Poseidon genomföra stambyte redan 2018. Men insatsen sköts upp och bolaget lade i stället pengarna på att bygga nya hus. Något som Poseidon själva erkänner ligger bakom en stor del av dagens problem.
Nu sitter Christina Tranberg i husets samlingslokal och vilar sig i sensommarvärmen. Även hon tvingades flytta till en evakueringslägenhet efter att det luktade mögel i hennes badrum. Hon beskriver hur hon mådde illa och hade ett tryck över bröstet.
– Jag hade svårt att andas, det luktade blä. Jag bodde i det där i ett år. Men det är också jobbigt att flytta, eftersom jag har ett handikapp och även lider av epilepsi, säger Christina Tranberg.
Lever i ett vakuum
Precis som Miriam Brattgård känner hon att hon lever i ett vakuum och har varken orkat packa upp alla kartonger eller hänga upp tavlorna. Hon är också orolig inför en eventuell hyreshöjning, nu när hennes lägenhet måste renoveras.
– Jag trivs väldigt bra här i området och vill bo kvar här, om det inte blir för hög hyra. Jag är sjukpensionär och har ingen större inkomst. Det är jobbigt med ovissheten, säger Christina Tranberg.
Den känsliga frågan är just vem som ska betala i slutändan. Stambyten ska egentligen inte höja hyran. Men när de väl genomförs ser fastighetsägaren nästan alltid till att göra standardhöjande åtgärder samtidigt, med kraftiga hyreshöjningar som följd.
Kritisk mot politikerna
Catherine Holt är ordförande för Hyresgästföreningen Norra Göteborg och bor också på Beväringsgatan.
Hon är kritisk mot politikerna som hon tycker duckar frågan om hur stambyten och renoveringar ska finansieras. Direktiven om att hyresgäster ska få inflytande i form av dialog och samrådsprocesser ger hon inte mycket för i praktiken.
– I slutändan får vi inget inflytande eftersom Poseidon har vinstkrav på sig. Vinstkraven hos de kommunala bostadsbolagen är tydligt mätbara och de boendes inflytande är värdeord och fluff-ord. Dialogen med tjänstemännen blir till ett luftslott, säger Catherine Holt.
Skapar stress
Catherine Holt säger att osäkerheten kring framtiden skapar mycket stress bland de boende på Beväringsgatan. Samtidigt fortsätter problemen med vattenskador och mögel.
I sin evakueringslägenhet upptäckte Miriam Brattgård nyligen en större fläck under diskhon. En koll från rörmokare visade att det inte var en ny vattenläcka, men innan dess hann pulsen stiga.
– När vi ser sådant är det klart att vi blir stressade. Det var så här allt började i vår ordinarie lägenhet.
LÄS MER: Poseidon byggde nytt och lät underhållet stå tillbaka – nu skenar vattenskadorna
LÄS MER: Bättre kontroll och ny teknik – det här kan din värd göra för att stoppa vattenläckorna
Hem & Hyra har frågat några av Sveriges största kommunala bostadsbolag om hur utvecklingen av vattenskador ser ut hos dem. De har fått frågan om kostnad per år och även hur de arbetar med problemen.
Siffran anger kostnadsutveckling mellan 2016 och 2023.
Familjesbostäder, Stockholm: +96% (2016–2022, data för 2023 saknas)
”Genom vår underhållsplan med bland annat stambyte så har vi minskat antalet skador emedan kostnaden per skada har ökat. Kostnadsökningen på entreprenad och byggmaterial har ökat de senaste åren.”
Framtidenkoncernen, Göteborg: +220%
Omfattar Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder. Se artikeln för detaljer.
Gavlegårdarna, Gävle: +97%
”Vi upplever en ökning där ledning, avlopp och ytskikt utgör drygt hälften av vattenskadorna. Vi arbetar främst med statistik för att se om kostnaderna korrelerar med antal skador och orsak i specifika områden, för att sedan besluta om större underhållsåtgärder i form av till exempel stamrenoveringar. Vi arbetar också med information för våra hyresgäster att tänka på.”
Helsingborgshem, Helsingborg: -24%
”Sett över tid ser vi inte att skadebilden har ett tydligt mönster avseende ökning eller sänkning i kostnadsbilden. Tittar vi över en längre period upplever vi att den är ”stabil/konstant” men med variationer mellan åren. Vi gör löpande analyser av skadevolymerna och underhållsbehov och genomför därefter åtgärder i de mest prioriterade fastigheterna.”
Hyresbostäder, Norrköping: +40%
”Det varierar mellan åren, men från några år med låga nivåer 2018–2019 har det varit en viss ökning. Över längre tid är det dock att betrakta som stabilt. Förebyggande underhåll och ronderingar genomförs kontinuerligt. Vattenskador kopplat till felaktigt handhavande försöker vi förebygga med information och dialog vid kontrakt/inflyttning, vid uppföljningsträffar med nya hyresgäster och i andra sammanhang där vi möter och har dialog med hyresgäster.”
Lulebo, Luleå: +55%
”Vi ser en ökande trend som börjar vända. Vi arbetar med program för ROT-renovering, riktade insatser (exempevis köksavlopp) och har avsatt en projektledare som specifikt jobbar med analys och åtgärder.”
Mimer, Västerås: +10%
”För oss så ligger kostnaderna för skador ganska så stabilt. Vi har jobbat intensivt de sista 3–4 åren med planerat underhåll som takbyten och fönsterbyten, med att täta husen från utsidan och mycket information om hur man sköter sitt boende för att undvika skador. Vi har också jobbat en hel del med renoveringar av våra fastigheter som stambyten, nya badrum, nya kök och ytskikt. Vi har också minskat på att installera tvättmaskiner och torktumlare i små badrum. Anledningen är att det orsakar mycket fuktproblem och svårighet att ha bra fungerande ventilation.”
MKB, Malmö: +6%
”Vi upplever att våra vattenskador ligger på en stabil nivå. Vi ser varken en direkt trend i minskning eller ökning. Vi nyttjar bland annat skadestatistik och skadeorsak i vår planering av underhållsåtgärder i våra fastigheter.”
Stockholmshem, Stockholm: (Data saknas)
”Vi har ökande antal vattenskador. I vårt bestånd har vi ett stort antal fastigheter i ålderskategorin där stammarna behöver underhållas. Vi arbetar dels proaktivt, till exempel med kontinuerliga stamspolningar. Dels avhjälpande, genom att byta stammar där de nått sin livslängd. Vi arbetar också med information till hyresgäster, till exempel om vad man får och inte får spola ner i toaletten, för att undvika vattenskador.”
Stångåstaden, Linköping: (Data saknas)
”Omfattningen av vattenskador i vårt bestånd uppskattar vi ligger på en relativt stabil nivå över tid. Inom koncernen satsar vi på att förebygga skador. Vi byter ut installationer när vi går in och bygger om i våra lägenheter och badrum. Där bedömer vi att vi gör den största insatsen för att minska risken. Vi arbetar även gentemot våra hyresgäster för att göra dem uppmärksamma på hur de kan förebygga att vattenskador ska uppstå.”
Svenska Bostäder, Stockholm: +552%
”Vi upplever kraftigt ökande antal vattenskador, framför allt i de bestånd som inte har renoverats. Vi jobbar mycket med det här och har lagt om vår underhållsstrategi, för att skynda på stambyten. Det betyder att vi prioriterar stambyten före annan renovering i de fall det behövs.”
Öbo, Örebro: +45%
”Utvecklingen ligger stabilt. Vi har påbörjat en pilot där vi går in i alla lägenheter och gör en teknisk besiktning och jobbar förebyggande. Vi tittar i diskbänksskåpet efter droppande vatten eller avloppsrör. Vi kontrollerar även alla element så inte de heller droppar, samt att vi ser över dörrar och fönster så att även de är täta.”