Enkät ger Gotlandshem beröm
Gotlandshem skickade förra året ut en enkätundersökning till 4 500 av sina hyresgäster med frågor om hur de trivs med sitt boende och sin hyresvärd. 63 procent svarade och nu har resultatet från undersökningen sammanställts.
– Man är överlag nöjd med sitt boende. 90 procent säger att de trivs med Gotlandshem som värd och 73 procent talar väl om oss inför andra. Det är ett fantastiskt resultat egentligen, vi är väldigt glada för gensvaret, säger Arild Kleven, marknadschef på Gotlandshem.
Bolaget har den här gången valt en ny undersökningsleverantör som gör det möjligt att få fram ett mer detaljerat underlag än tidigare. Till exempel går det att se vad hyresgästerna tycker i en viss trappuppgång, förklarar Arild Kleven. Under våren kommer svaren att analyseras ytterligare, men redan nu kan man se vissa behov av åtgärder.
– Vi kommer att behöva bli bättre på information ut till hyresgästerna och även se över hur vi kan skydda förråden mot inbrott i vissa områden. Men det här är något vi kommer återkomma till, förklarar Arild Kleven.
Gotlandshem får generellt höga betyg när det gäller exempelvis service, skötsel och trivsel. Men betygen är inte lika bra när det gäller bolagets underhåll och hyresnivåerna i vissa områden. 33 procent är inte nöjda med underhållet och i Lärbro samt Gråbo anser 40-50 procent av de svarande att Gotlandshem inte erbjuder ett prisvärt boende.
– Det här är något vi får titta närmare på. Jag vet inte vad anledningen är att det ser ut så i Lärbro. En bidragande orsak kan vara att medelinkomsten är ganska låg på Gotland samtidigt har vi samma hyresnivåer över hela ön, vilket gör att det kan upplevas ligga lite högre utanför Visby, säger Arild Kleven.
Så här många procent är ganska nöjda eller mycket nöjda inom olika områden i undersökningen.
●Lägenheten 74%
●Allmänna utrymmen 79%
●Utemiljön 71%
●Trivsel med Gotlandshem 89%
● Möjlighet att agera miljömedvetet 88%
●Trivsel i kvarteret/bostadsområdet 91%
● Prisvärdhet 68%
●Kontakt med personalen 91%
● Service vid fel i lägenheten 88%
●Trygghet 76%
● Underhåll 67%