Eriks tv var för gammal för digitaliseringen – tvingades köpa en ny
Erik Anderssons nya tv är nyss uppackad och installerad. Så han är nöjd med att inte bli utan nyhetssändningarna nästa vecka. Men det var en krånglig väg innan det löste sig.
– Det är inte lätt när man är 88 år och får en lapp i brevlådan om att man måste göra kanalsökningar och koppla om tv:n, säger han. Och så visade det sig att min tv var alldeles för gammal för det här.
Han säger att det löste sig ganska smidigt, han kunde köpa en inte allt för dyr, ny apparat. Men sedan kom det ett nytt problem, att få den att fungera.
– Jag tycker det är bedrövligt att man inte kan ha kvar sånt som fungerar. Och att man ska behöva betala för sånt som man inte har beställt, säger han.
I broschyren från Comhem står det att man kan få hjälp med en ”personlig tekniker” som hjälper till med installationen. Det kostar 399 kronor, efter RUT-avdrag. och det står också att har man en för gammal tv-apparat krävs en digitalbox.
– Och den är inte heller billig, ska du veta, säger Erik.
Han säger att han fick hjälp av en granne med installationen och att det gick smidigt för honom. Men att det är många andra som har problem, bara att veta om man måste köpa ny tv är ju ett bekymmer.
Barbro Endorph är aktiv i Hyresgästföreningen och hon säger att hon stött på många som har problem med övergången till digital-tv.
– Det är inte så enkelt med alla knappar och inställningar. Det finns visserligen bra instruktioner, men det är ändå inte lätt, säger hon.
Hon vill också varna för tv-handlare som ser en chans att få sälja nya apparater och digitalboxar, fast det kanske inte alls är nödvändigt.
– Det gäller att man är uppmärksam, säger hon.
Flera hyresgäster som hört av sig till Hem & Hyra är också fundersamma över att Comhem väljer att göra övergången mitt i corona-pandemin, då alla över 70 år anses vara riskgrupp och inte bör släppa in personer i sina hem.
Comhems presstalesperson, Fredrik Hallstan, bemöter kritiken om digitalisering mitt under pandemin och säger till Aftonbladet att man är medveten att det framför allt är många äldre som fortfarande tittar analogt och som behöver ändra inställningarna på sin tv – och att en del kan tycka att det är lite svårt. Han säger att de som skickas ut för att hjälpa kunderna är skyddade enligt konstens alla regler.
– De har väldigt rigida regler för hembesök. Personalen har regler för hur de ska hålla avstånd, skyddsutrustning, handtvätt och så vidare.
Comhem skriver på sin hemsida att det finns hjälp att få: Information om hur du gör det finns på comhem.se/digitalisering
Alla Comhems kanaler blir digitala utom TV10, TV12, TLC och FOX som ersätts med ATG Live samt Com Hem Play där du kan se på TV-kanalerna via dator, surfplatta eller mobil.
Nästan alla tv-modeller från 2008 och framåt, kan visa digital-tv. Har du en äldre TV kan du behöva byta den eller komplettera med en digitalbox.
Frågor besvaras av Com Hem på telefon 90 222.
Om du har analoga signaler från Comhem så ser du en textremsa på din TV från Comhem angående övergången. Ser du inte denna har du antingen redan digitala signaler eller en annan leverantör och påverkas inte av detta.