Ett års väntetid hos hyresnämnden i Jönköping
De har vänt sig till sin hyresvärd, som de säger gör sig oanträffbar, med en lång lista på brister som behöver åtgärdas.
– Jag torkar skit på badrumsgolvet, det kommer upp stora skitar säger Elisabet Gustavsson.
Toalettstolen sitter löst och det är för trånga avloppsrör. I lägenhetens andra toalett finns ingen toalettstol alls. Den togs bort efter en vattenläcka i september och sedan dess har ingenting hänt.
I februari vände de sig till Hyresgästföreningen som i sin tur kontaktat hyresvärdens ombud Fastighetsägarna.
En del saker har åtgärdats helt eller delvis, men en del stora brister finns kvar. Fortfarande sprätter parketten iväg när Erna Efraimsson dammsuger. I tvättstugan är tvättmaskinen inte förankrad och skuttar omkring under tvättprogrammen. Och i vintras snöade det in genom balkongdörren.
Hyresgästföreningen skickade in en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden i juni förra året. Sedan dess har de fortsatt diskussionerna med fastighetsägarna – och väntat på kallelse till sammanträde.
Sammanträdet har blivit utsatt till slutet av maj och beslut meddelas efter denna tidnings pressläggning.
Men den långa handläggningstiden har fått hyresgästernas irritation att växa.
– Om de bara kunde ta tag i vårt ärende någonstans! Det är så många turer hit och dit, säger Erna Efraimsson.
För hyresnämnden i Jönköping är geografin ett problem. Kommuner från fyra län hör till de två hyresrådens område. För att inte allt för mycket tid ska gå åt till resor samlar de ihop ärenden innan de ger sig av till områdets utkanter, till exempel Kalmar.
– Det är tyvärr så att regeringen har beslutat att det ska se ut så här, säger hyresrådet Cecilia Isgren.
Ibland kommer inte yttranden in från parterna, ibland krävs det en delgivningsman och ibland pågår förhandlingar mellan parterna som gör att hyresnämnden väntar med att sätta ut ärendet till förhandling.
– Målsättningen är att det ska ta tre–fyra månader. De flesta ärenden klarar sig inom halvårsgränsen. I den bästa av världar skulle två–tre månader vara rimlig handläggningstid, tycker Cecilia Isgren.
Aktuella åtgärdsförelägganden som Hyresgästföreningen driver.
Oskarshamn: ansökan mars 2013, sammanträde ej utsatt
Kalmar: ansökan juni 2013, sammanträde maj 2014 (artikel)
Växjö: ansökan juli 2013, sammanträde ej utsatt
Uppvidinge: ansökan januari 2014, sammanträde uppskjutet
Källa: Hyresgästföreningen