Ett par tusen i hyresrabatt för rått-terrorn i Borås
Först när råttorna intagit hela huset på Våglängdsgatan på Hässleholmen i Borås kom kommunala AB Bostäder igång med saneringen. Hos Abdirisaq Muses familj pågick problemet i två år. I råttfällan under diskbänken fångade de tolv råttor.
– Den största var över en decimeter stor. De bet sönder vår slang till diskmaskinen och orsakade översvämning. Barnen vågade inte sova i sitt rum av rädsla för råttorna som sprang över golvet, minns Abdirisaq Muse.
Och familjen var inte ensam. Hem & Hyra talade med ett tiotal hyresgäster i hyreshuset. Samtliga av dem hade haft problem med råttor. De kände sig uppgivna och undrade hur AB Bostäder kunde låta råttangreppet gå så långt.
Saneraren: ”Aldrig sett nåt liknande”
Carina Berglund som är driftsansvarig på Nomor, skadedjursbekämpningsföretaget som AB Bostäder anlitade, sade att råttinvasionen på Våglängdsgatan inte liknade något annat. Att Nomor sanerat fastigheter i Göteborg där det nästan gått lika långt. Men att hon aldrig varit med om att så många hyresgäster fått in råttor i sina lägenheter.
– Problemet på Våglängdsgatan är att det hela uppdagades för sent från alla håll, sade Carina Berglund.
Reza Zare är distriktschef på AB Bostäder. Han menade att bolaget hade agerat skyndsamt så snart de förstod hur omfattande problemet var.
Krävde ersättning
Efter Hem & Hyras uppmärksammade reportage om råttinvasionen i ett hyreshus drog Hyresgästföreningen igång en riktad insats i det aktuella huset.
Föreningen sökte kontakt med samtliga hyresgäster. Tog reda på vilka problem de haft och kallade till förhandling med hyresvärden AB Bostäder.
Målet var att de drabbade hyresgästerna skulle kompenseras. Nu har parterna kommit överens.
– Vi har tecknat en överenskommelse med AB Bostäder om att hyresgäster som har felanmält problem med råttor under perioden 1:a januari och 8:e juli ska få kompensation med en hyresnedsättning på 20 procent i två månader. Rabatten dras på månadshyrorna för november och december, säger Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen.
För en hyresgäst som hyr en lägenhet med två rum och kök och har en månadshyra på cirka 5 000 kronor ger det en ersättning på 2 000 kronor.
Är ni nöjda med den överenskommelsen?
– Ja, vi är nöjda. Uppgörelsen begränsar inte enskilda hyresgäster att gå vidare och kräva kompensation individuellt men den garanterar att alla som har felanmält får något. Det känns viktigt, säger Stefan Lindborg.
Abdirisaq Muse är framförallt glad över att råttproblemet nu är över och att han och hans familj kan vistas i sitt kök utan att riskera att stöta på en råtta.
– Nu trivs vi bra här igen. Och kompensationen från AB Bostäder känns okej. Det var när ni på Hem & Hyra skrev om problemet och ställde era frågor till AB Bostäder som det blev någon förändring. Tack för det! säger han.