Evys värd får toppbetyg
Skövdebostäder senaste hyresgästundersökning, som genomfördes i augusti/september 2013, visar att andelen nöjda hyresgäster är hela 91 procent. Allra högst betyg ger hyresgästerna på Södra Ryd.
Hem & Hyra gick ett varv i bostadsområdet och hade inga större problem att hitta hyresgäster som bekräftar bilden.
– Det är jättebra, jag är särskilt nöjd med vaktmästarna. Servicenivån är hög här, säger Evy Hallerbo som bor på Timmervägen.
Hon har bott på Södra Ryd i 43 år och aldrig haft något att klaga på. Att hennes område toppar undersökningen förvånar inte. Efter viss tankeverksamhet kommer hon på en punkt med förbättringspotential.
– Det finns för få besöksparkeringar. Det är det enda jag beklagar mig över, säger Evy Hallerbo.
De flesta gillar sina gemensamma tvättstugor, men i vissa områden är hyresgästerna missnöjda med städningen. Mona Flodin nickar instämmande. Hon står i tvättstugan på Spånvägen och torkar bort luddet ur torktumlaren.
– Det är dåligt ibland, det händer att jag får börja tvättpasset med att städa, säger hon.
Mona Flodin tycker också att snöskottningen kunde vara bättre, särskilt gångarna upp till parkeringen. Annars har hon bara positivt att säga om Skövdebostäder. Hennes synpunkter är en del av det goda resultatet i hyresgästundersökningen.
– Vi brukar skicka in svar på enkäterna. Det är viktigt, Skövdebostäder vill ju förbättra sig, säger hon.
Skövdebostäder kommer nu att använda svaren för att nå ännu högre höjder.
– Tack vare enkäten kan vi fånga upp det som kräver fortsatta förbättringar, svaren blir våra bästa verktyg i strävan att vara Sveriges bästa hyresvärd, säger Skövdebostäders vd Dan Sandén i ett pressmeddelande.
För att komma till rätta med problemen kring städningen av tvättstugor tänker Skövdebostäder förstärka informationen, öka tillsynen och se över städutrustningen.
Undersökningen bestod av enkätfrågor där hyresgästerna fick kryssa i hur nöjda de var med olika boenderelaterade frågor.
Skalan var från ett till fem. Som nöjd räknas den som kryssar i fyra eller fem. Det gjorde 91 procent av hyresgästerna som svarade.
Högst betyg får personalen, tryggheten och utemiljön.
Minst nöjda är hyresgästerna med sop- och källsortering, inomhusklimatet och städning i tvättstugorna.
Svarsfrekvensen var 52 procent, en ökning jämfört med tidigare år.
Scandinfo Marketing Research har sammanställt resultaten. Företaget mäter ett 80-tal svenska bostadsföretag på liknande sätt.
Studenthyresgästerna ingick inte. I vår ska de få fylla i en separat undersökning.