Experten varnar: Därför hamnar bluffsajter i topp när du googlar lägenhet
Som du kan läsa om i Hem & Hyras granskning finns det många bluffsajter som tar betalt för att visa lägenhetsannonser som i själva verket är gratis någon annanstans.
Men hur kommer det sig att just de här sajterna hamnar längst upp i dina google-sökningar på lediga lägenheter? Vi låter Erik Sylvén, expert på sökmotoroptimering på företaget Generaxion, titta på bostadslistan.se, som lyckas lura många privatpersoner på dyra abonnemang. Sajten kommer upp som andra sökträff i googlingen: ”lägenhet att hyra Hagsätra”. Erik Sylvén ser direkt att sajten är smart uppbyggd.
”Jättestark signal”
– De har till exempel optimerat innehållet för sökordet ”hyresrätt Stockholm”. Man gör det genom att skriva in ordet i elementet som kallas ”title”. Har man ett sökord där, är det en jättestark signal till google att lista den sidan på det ordet.
Bostadslitan.se har sedan en lång, välskriven text med mellanrubriker i anslutning till annonserna. Texten är rätt innehållslös och handlar om olika strategier för att få tag på en lägenhet. Men tillsammans med mellanrubriker med ord som ”Hitta lägenhet i Stockholm”, ” Hyra ut lägenhet i Stockholm” blir sajten attraktiv vid en googling.
– Mellanrubriker på en sida är viktiga. De ger en signal till google att ranka begreppen i rubriken. Bostadslistan.se vill ju ranka på hyresrätter i Stockholm, lediga hyresbostäder, lediga hyresrätter och allt det fångas in där.
Huvudrubriken ”Hyra lägenhet i Stockholm – Se alla lediga lägenheter i Stockholm” förstärker det hela ytterligare.
– Man bygger helt enkelt innehållet runt det och sedan kommer annonserna som ju ser helt riktiga ut. Jag menar, google kan ju inte skilja de här annonserna som du säger är bluffannonser från de äkta annonserna.
Anpassade texter för varje stad
När vi sedan söker på ”ledig lägenhet Uppsala” kommer bostadslistan.se på nytt högt upp bland google-träffarna. Skaparna av bostadslistan.se har varit metodiska och gjort en Uppsala-anpassad text med mellanrubriker som skiljer sig från Stockholms-versionen.
– Om man har en hel webbplats där allt innehåll är likadant i alla städer finns en stor risk att google nedvärderar sidan. Det är mycket bättre att ha unikt, välskrivet och relevant innehåll för alla orter.
Vi ser att flera bluffsajter jobbar på samma sätt, med smarta, regionanpassade texter och rubriker som är attraktiva för google.
– Det är tydligt vad de vill att sidorna ska ranka på. De som har gjort de här sajterna har kunskaper inom sökmotoroptimering. Det är inget snack om det, säger Erik Sylvén.