Familj kompenseras för vägglöss
Familjemedlemmarna fick klåda i kroppen och blåsor, och fick i flera omgångar slänga sina möbler och köpa nya. Anticimex och Nomor hade i omgångar sanerat lägenheten. Men problemet kvarstod och till slut såg familjen ingen annan utväg än att ansöka till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande mot hyresvärden Rikshem. Familjen begärde också en 70 procentig nedsättning av hyran sedan september 2012, då lössen dök upp första gången, och ville ha ersättning för de förstörda möblerna.
Familjen har bott i femrummaren sedan 2005, och inte haft några problem med ohyra förrän sju år senare, då de upptäckte kryp i lägenheten som de fångade in i en burk och tog med till Anticimex. Anticimex konstaterade att det var vägglöss och gjorde en första sanering 2012.
Familjen upplever inte att Rikshem har tagit sitt ansvar, det har varit svårt att få kontakt med representanter för bolaget anser de.
Rikshem däremot har en annan bild av det hela och säger att hyresgästen inte alltid gjort vad som krävs för att en sanering ska kunna genomföras.
Hyresnämnden behövde inte fatta något beslut om åtgärdsföreläggande. I stället kunde parterna enas om en gemensam lösning, en förlikning.
Familjen får en 15-procentig nedsättning av hyran från den 1 mars i år som kompensation för att man inte kunnat utnyttja lägenheten fullt ut, fram till dess att lössen är helt utrotade ur lägenheten. Hyresvärden ska omedelbart börja sanera lägenheten på ett fackmannamässigt sätt. Hyresgästen å sin sida lovade att släppa in sanerarna när de kommer och följa instruktionerna inför och efter utförd sanering.
Vanliga symptom på vägglusförekomst är svullnad och rodnad tillsammans med viss smärta och klåda till följd av vägglössens bett och framfart. Dagtid tillbringar de i springor i sängbottnar eller möbler. Under nattens mörka timmar kommer de fram och uppsöker en lämplig värd, ofta en sovande människa, som de kan suga blod av.
Källa: Anticimex