Familj stämdes på 400 000 kronor av Trollhättevärd
Surt efterspel. Det kan man kalla det som hänt sedan Adil Malikzada och hans familj flyttade ut ur hyresrätten på Forsstenagatan på Dannebacken i Trollhättan för två och ett halvt år sedan.
– Värden sade att vi förstört lägenheten och att vi använt otroliga mängder vatten. Men inget av det där var sant, säger Adil Malikzada.
Adil och Mugadasa bodde redan i tvårummaren med sina två barn när Cederwall fastighet och service tog över huset i april 2015. Först fungerade det hela ganska bra. Adil, som var arbetslös, fick jobb hos Cederwall, som fastighetsskötare. Men snart började problemen.
Lägenheten i 40-talshuset var kall, enligt familjen. Fönstren var dragiga och i badrummet var det fuktproblem. Missförhållanden som, efter inspektion, bekräftades av Trollhättans stads miljöförvaltning.
Dessutom upplevde Adil att hans jobb hos Cederwall var tungt och undermåligt betalt.
– Jag kände mig utnyttjad, säger Adil Malikzada.
Cederwall å sin sida menade att hyresgästerna misskötte sig och hanterade bostaden ovarsamt. Han varnade dem skriftligen tre gånger under 2016. I september det året försökte han säga upp Adils och hans familjs lägenhetskontrakt.
I december valde familjen självmant att lämna lägenheten då de hittat en annan.
Då kom kallduschen. Cederwall krävde ekonomisk ersättning. För det första för redan genomförda renoveringar som Cederwall menar varit nödvändiga på grund av hyresgästernas ovarsamhet. För det andra för skador som upptäcktes efter att familjen flyttat ut. Och för det tredje för extra elförbrukning som Cederwall menar att familjen gjort sig skyldig till genom att ”…så gott som varje dag ha fyllt en större barnpool med varmvatten”.
– Det är helt absurt. Det enda vi tar på oss är några pennstreck på tapeten som barnen gjort. Den skadan ersätter vi gärna. Men i övrigt är det vi som ska ha pengar tillbaka från Cederwalls, säger Adil, som tagit hjälp av Hyresgästföreningen.
I maj 2017 vände sig Cederwall till tingsrätten och stämde Adil Malikzada och Mugadasa Yadgari på totalt 401 856 kronor. Familjen, å sin sida, menade att de har rätt till 20 000 kronor i återbetalning av hyra för lägenhetens brister.
– Vi ville lägga detta bakom oss, säger Adil som i dag bor i Göteborg där han driver en fotklinik och Mugadasa en frisersalong.
Processen drog ut på tiden. Först i september i år skulle det bli huvudförhandling i Vänersborgs tingsrätt. Men några dagar innan lyckades parterna komma överens. Förlikningen, som godkänts av tingsrätten, innebär att Adil Malikzada med familj med avbetalningsplan betala 15 000 kronor till Cederwall. En uppgörelse som Adil är mycket nöjd med.
– Det känns mycket bra. Jag är så tacksam över den hjälp vi fått från hyresgästföreningen och rekommenderar alla att gå med, säger Adil.
Lennart Björkman är chef för den juridiska enheten på Hyresgästföreningen i Vänersborg. Även han tycker att uppgörelsen är bra.
– Med tanke på vilken summa den ursprungliga stämningen låg på är det positivt att vi kunde nå den här överenskommelsen.
Hur vanligt är det att hyresgäster stäms på sådana här belopp?
– Det är mycket ovanligt. Visst händer det att vi bistår medlemmar i skadeståndsärenden med stora summor. Men krav i den här storleken är ovanliga, säger han.
Hem & Hyra har sökt Daniel Cederwall, vd på Cederwall fastighet och service, för en kommentar. Han har avböjt att medverka.
- Begär alltid kopia av besiktningsprotokoll när du flyttar in i en lägenhet.
- Om protokollet inte stämmer med verkligheten, anmäl genast detta till värden.
- Alla som bor i lägenhet, oberoende av om det är en hyresrätt eller bostadsrätt, omfattas av den så kallade vårdplikten.
- Vårdplikten innebär att man som hyresgäst är skyldig att ta hand om lägenheten och se till att inga onödiga skador uppkommer på den.
- Skulle det uppstå en tvist mellan hyresgäst och värd angående skador i lägenheten är det värdens sak att bevisa att hyresgästen orsakat skador.