Familjen fick gå på toa i vardagsrummet – så gick det sen
– Det känns ju jätteskönt att ha ett badrum som fungerar, säger Johanna Sandström i Landskrona.
Nu är det två år sedan en rad tvister med hyresvärden Lindströms fastigheter började. Under den tiden har det hänt mycket, både i rätten och med familjelivet.
Stoppade renoveringen
I samband med en vattenläcka beslöt sig hyresvärden för att renovera samtliga badrum i fastigheten. Men förutom det vanliga underhållet ville värden också genomföra bruksvärdeshöjande åtgärder, som skulle ge högre hyra. Dock hade värden inte väntat på något godkännande från Christoffer och Johanna Sandström, innan arbetet påbörjades. De förstod att vattenläckan måste lagas, men ville inte godkänna de förbättringar som de själva inte efterfrågat och skulle ge dem högre hyra.
Och när makarna tog fallet till hyresnämnden stoppades renoveringen.
Makarna och dottern Hilda var då hänvisade till en toalett och dusch fyra trapporna ner över innergården eller en portabel toalett i lägenheten, något som uppmärksammades av Hem & Hyra och andra medier.
Men hyresnämnden gick på hyresvärdens linje, och kom fram till att det var okej att genomföra renoveringen även utan hyresgästernas godkännande. Makarna överklagade till Svea hovrätt, som dock gick på hyresnämndens linje.
Fick handdukstork
Först efter det valde hyresvärden att återuppta renoveringen – och det var lägligt.
– Det var precis att badrummet blev klart innan Vidar föddes, säger Johanna Sandström.
Hon tycker det är skönt att det nu finns ett fungerande badrum, även om hon hellre hade behållit det badkar som fanns förut än att få en elektrisk handdukstork, som hon inte efterfrågat. Nu använder de i stället en badbalja i plast som de förvarar i korridoren utanför.
– Det känns lite konstigt att man får hyrespåslag för nånting som man egentligen inte behöver men när man varit utan badrum så här länge blir man tacksam att man har nåt som funkar, säger hon.
Annars trivs hon i lägenheten och tycker att hyresvärden varit snabb att reagera när det varit något som inte fungerat.
Men allting var inte helt löst, när badrummet var färdigrenoverat. När makarna vände sig till hyresvärden för att få ekonomisk kompensation för den tid som de inte kunnat använda badrummet, ville Lindström fastigheter först bara gå med på att ersätta dem för en del av denna period.
– De menade att det var vi som var vållande till att det hade dragit ut på tiden men vi har ju bara använt vår lagliga rätt att säga nej till en renovering, säger Johanna Sandström.
Nådde en förlikning
När hyresvärden inte gick med på att betala ut ersättning, vände sig makarna till tingsrätten. Men något beslut från tingsrätten blev det dock aldrig eftersom parterna valde att gå med på en förlikning. Familjen Sandström får rätt till 35 000 kronor, vilket motsvarar en 30-procentig hyresnedsättning för hela den period de varit utan badrum.
Christoffer Sandström tror att de kanske hade fått mer om de låtit tingsrätten komma med ett självständigt avgörande istället för att gå med på en förlikning, men tycker det är skönt att det hela är över.
– Vi kunde kanske gått till vägs ända i det fallet också men vi var så trötta, säger han.
Johanna håller med.
– Det känns ändå skönt att ha nått en förlikning och att vi är överens och att vi kan lämna det nu, säger hon.
Juni 2021: Hyresvärden stoppar badrumsrenoveringen.
Januari 2022: Hyresnämnden ger hyresvärden rätt. Fastighetsägaren får rätt att genomföra förbättringar som kan ge högre hyra – och gjorde inget fel genom att börja riva ut badrummet.
Juni 2022: Svea hovrätt avslår makarnas överklagande. Hyresnämndens beslut står fast.
September 2022: Badrummet är färdigt.
Oktober 2022: Familjen får tillökning när sonen Vidar föds. Makarna skickar brev till hyresvärden och kräver kompensation för den tid de varit utan badrum.
Februari 2023: Parterna går med på en förlikning, som stadfästes av Lunds tingsrätt.