Familjen Nilsson störs av mystiskt ljud – värden har letat förgäves efter källan i två år
Maja, 3 år, skrattar, Lilly, 10, hälsar lite blygt och valpen Hercules, en Olde English Bulldogge, viftar välkomnande på svansen när Hem & Hyra hälsar på.
De glada tillropen överröstar tillfälligt det som annars stör – ett dovt ljud som av familjen upplevs bli starkare framåt kvällen när vardagen runtom tystnar.
Ljudet hörs tydligast i Majas rum; som ett lågt muller, likt motorn på en bil på avstånd, men som aldrig närmar sig.
– Det är svårt att somna, ljudet liksom pulserar, ibland är det lågt och ibland högre. Det äter sig in i huvudet. Blir som ett tryck. Även om man inte direkt hör det hela tiden så känns det i öronen.
Mamma Linda Nilsson försöker beskriva det ljud som inte syns. Och som är svårt att fånga.
Som när miljökontorets inspektör Magnus Hahne och hans decibelmätare var på besök. Inspektören tyckte sig ana ett visst bullerljud, men apparaten däremot gav inga direkta utslag.
Problemet kunde inte verifieras och avskrevs med slutsatsen att ljudet därmed inte var någon fara för hälsan.
Läs här om forskaren som hävdar att även lågfrekventa ljud kan orsaka hälsoproblem
”Ingen av mätningarna var i närheten av de riktmärken vi tillämpar (…). Miljökontoret kommer inte att ställa krav på några åtgärder (…) något återbesök är inte aktuellt…” skriver Magnus Hahne i sin rapport till Mitthem.
Han uppmanar dessutom fastighetsbolaget att inte slösa alltför mycket resurser på åtgärder.
”Jag brukar säga att en störning är en upplevelse, inte en siffra. Har man en gång börjat störa sig på ett ljud kan man fortsätta att bli störd även vid låga ljudnivåer. Då är det kanske ingen mening med att försöka sänka ljudnivån ytterligare till vilka kostnader som helst utan man bör titta på andra lösningar.”
Mitthem har i vilket fall valt att fortsätta söka för att finna en lösning på mysteriet. Trots att det nu gått två år utan resultat och kostnaderna börjar dra iväg.
Åtgärderna hade i mars uppgått till över 20 000 kronor och Mitthems personal har investerat i ett 40-tal timmar av sin tid.
Familjen Nilsson flyttade in i trean i Skönsberg i december 2019. De märkte av ljudet nästan meddetsamma. Första felanmälan gjordes redan efter två veckor.
Sedan dess har hyresvärden Mitthem försökt åtgärda problemet på flera olika sätt:
- Husets värmesystem har kontrollerats, liksom maskinerna i tvättstugan
- En kyl och frys har bytts ut i en närliggande lägenhet.
- Dämpande mattor har placerats under vitvaror
- Strömmen har tillfälligt stängts av för att se om ljudet kommer från någon elektronik
- Man har även undersökt ventilationen
Mitthems egen drifttekniker Mats Lindholm är dock en tjurig man som vägrar ge upp.
– Enligt miljökontoret så är inte ljudet hälsofarligt så vi är inte tvungna rent juridiskt att försöka göra fler åtgärder. Men jag ser ändå det här som ett bekymmer och jag vill hitta felet. Jag skulle ju själv inte vilja ha det såhär, säger Mats Lindholm.
Han har jobbat länge med fastighetsförvaltning och sett en hel del olika slags problem under åren.
Och hört.
– Men jag har aldrig stött på något liknande. Ofta brukar det vara någon elektronisk utrustning som står och surrar hos hyresgästen själv eller hos en granne, men det har vi ju också kollat.
Apropå granne.
Nilssons är inte ensamma om att störas av ett odefinierbart ljud. En kvinna i en närliggande lägenhet vittnar om samma problem.
– Ibland håller jag på att bli galen. Jag har inte kunnat vara här på nätterna när ljudet eskalerat, så jag har sovit hos min mamma mycket, säger grannen som av personliga skäl vill vara anonym.
Hon berättar också om en gäst som kom på besök, men som packade ihop och avbröt visiten på grund av störd nattsömn.
Mitthem känner till grannens problem, som av allt att döma handlar om samma störande ljudkälla, och jobbar parallellt med det ärendet. Åtgärderna i den lägenheten har bland annat varit byte av kyl och frys. Vilket inte hjälpt.
Vad kan ni mer göra för att komma tillrätta med problemet?
– Vi ska ljudisolera ordentligt vid kyl och frys genom att klä in hela utrymmet runtom och sätta gummifötter under skåpen, säger Mats Lindholm.
Linda och hennes man Sebastian har själva nästan gett upp.
Det där med att ljudisolera sätter de ingen större tilltro till.
– Men huvudsaken är att de fortsätter försöka. Vi vill ju bo kvar och vi har heller ingen annanstans att ta vägen, säger Linda.
Återbetalning av hyra
Familjen backas upp av Hyresgästföreningens jurist William von Wendel.
Eftersom Mitthem jobbar på en lösning så avvaktar han tills vidare. Von Wendel hoppas, som alla andra inblandade, att problemet får sin lösning ändå till slut.
I annat fall har han flera förslag på hur han kan hjälpa till.
Nilssons bör till exempel få tillbaka en del av hyran för att de tvingats stå ut med problemet.
Olägenheten har, som det uttrycks juridiskt, ”inneburit ett hinder och men i nyttjanderätten av bostaden”.
– Det störande ljudet kan därför ligga till grund för en nedsättning av hyran under den perioden som det varat, säger von Wendel.
Har de rätt till en ny bostad?
– Det finns ingen juridisk skyldighet för hyresvärden att erbjuda någon evakueringsbostad. Men Mitthem är en allmännytta med ett stort och varierat lägenhetsbestånd och det borde inte vara omöjligt att erbjuda familjen en annan bostad. Om vilja finns.
Om de väljer att bo kvar, trots ljudet, kan de få en permanent sänkt hyra då?
– Att lägga in en särskild bestämmelse i hyresavtalet om en reducering av hyran för att kompensera en brist tycker jag är en kreativ lösning som borde användas oftare. Då undviker man också att problemet väcks till liv igen om en ny hyresgäst flyttar in. Då är det redan förhandlat.
• Allt oönskat ljud kan räknas som ”buller” eftersom upplevelsen är subjektiv.
• Lågfrekvent buller är oönskade ljud som man kanske inte alltid är medveten om för att det inte hörs så mycket, men som över tid stör och påverkar oss.