Färre hyresgäster klagar på störningar
Hyresgästföreningen har sammanställt antalet störningsärenden under perioden 1 januari-1 november för åren 2013-2018 i region Sydost, som omfattar Östergötland, Gotland, Jönköping, Kronoberg, Kalmar och Blekinge län.
— Det verkar vara en minskning över hela regionen, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Linköping.
2017 hanterades 413 störningsärenden under årets tio första månader, vilket kan jämföras med 380 i fjol. Och jämfört med 2014 har antalet ärenden gått ner med 98 stycken, vilket motsvarar 20 procent.
— Vi vet inte säkert vad det beror på, säger Lena Andersson.
Men hon har en teori, att bostadsbristen gör att allt fler hyresgäster drar sig för att klaga eftersom man inte vill stöta sig med grannar och hyresvärd.
— Det skulle ju kunna vara så att man oroar sig för att förlora lägenheten och inte vill ringa värden om det inte är absolut nödvändigt. Att man är försiktigare helt enkelt med tanke på att bostadsläget är som det är.
Vanligast bland ärendena är störningar från grannar.
— Det finns naturligtvis fall där det är rejäla störningar, att folk bråkar eller har fester. Men det är också vanligt att man blir störd av att det låter från grannens lägenhet helt enkelt. Man kanske tycker att någon går för hårt i golvet, att det låter när man spolar vatten eller att det smäller i köksluckor. Det kan också vara barn som skriker eller leker och hundar som skäller.
Andra vanliga störningsärenden gäller renoveringar i grannlägenheter eller nybyggnation i närområdet.
Vad får man tåla som hyresgäst?
— Egentligen ganska mycket vad det gäller normala ljud i en fastighet. Man får ju inte störa sina grannar, men att någon har barn som leker eller till och med har kolik och gråter 24 timmar om dygnet är egentligen inte en störning i lagens mening, så det får man helt enkelt tåla. Däremot är det inte okej att en hund står och ylar timme ut och timme in. Man får inte heller spela musik jättehögt, inte ens på dagtid. Och om man får en tillsägelse från sin hyresvärd så bör man rätta sig efter det, säger Lena Andersson.
Vad bör en hyresgäst som upplever störningar göra?
— Prata med den som stör först och främst. Funkar inte det så får man vända sig till hyresvärden. Om inte det heller hjälper så kan man höra av sig till oss om man är medlem, så pratar vi med hyresvärden. Men det är inte alltid som sådana här ärenden går att lösa. Ibland handlar det egentligen om osämja grannar emellan och då kan det vara svårt.
Siffrorna omfattar 1 januari-1 november respektive år.
2013: 414
2014: 478
2015: 398
2016: 441
2017: 413
2018: 380
Källa: Hyresgästföreningen.