Annons

Färre tar hjälp av Hyresgästföreningen

Östergötland Allt färre medlemmar tar hjälp av Hyresgästföreningen. De senaste fem åren har mängden ärenden sjunkit med nästan 20 procent i region Sydost.
Foto: Jenny Knutsson
Ingrid Buskas är jurist på Hyresgästföreningen i region Sydost.

Medlemmar som har frågor eller problem med sitt boende kan vända sig till Hyresgästföreningen för att få stöd och hjälp. Men allt färre gör det i region Sydost, med cirka 70 000 medlemmar i Östergötland, Gotland, Kalmar, Blekinge, Kronoberg och Jönköpings län.

Under de senaste fem åren har mängden ärenden, där föreningen hjälper medlemmar att lösa olika problem, minskat från cirka 2400 till 1900 ärenden per år, en nedgång med nästan 20 procent.

Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

— Det är svårt att svara på vad det kan bero på. Det skulle kunna vara att många får tillräcklig hjälp när de kontaktar vår nationella rådgivning, då blir det inte ett ärende hos oss, förklarar Ingrid Buskas, jurist och strateg på Hyresgästföreningen i Sydost.

Men även rådgivningarna, där medlemmar kan få svar på hyresfrågor, har minskat i antal. Förra året hade föreningen drygt 5000 rådgivningar i regionen, en nedgång med över 800 stycken mot 2019 och det lägsta antalet på fem år.

Annons

Förra året stängde Hyresgästföreningen sina kontor i regionen för besök med anledning av pandemin. Men Ingrid Buskas tror inte att det förklarar nedgången.

Läs ocksåSå ska trenden vändas - Hyresgästföreningen vill få fler unga förtroendevaldaInger Borg, regionordförande Sydost.

— Det har inte varit så många besök tidigare, så det tror jag inte har haft så stor påverkan. Vi är beroende av att medlemmarna hör av sig till oss och att man vill att vi ska driva ärendet, säger Ingrid Buskas.

Personer som varit i kontakt med Hem & Hyra uppger att det varit svårt att komma fram till föreningen via telefon. Hur ser du på det?

— Jag vet att det varit telefonköer till nationella rådgivningen. Men vi har inga indikationer på att det skulle vara långa svarstider hos oss i regionen. Det har inte varit någon skillnad under pandemin, vi arbetar på som vanligt även om det sker hemifrån.

Annons
Läs ocksåBäst i hela landet – medlemmarna ökar i rekordfartBildmontage. Joel Ahonen, gruppchef för medlemsutveckling i region sydost, gläds åt ökande medlemsantal. Regionfullmäktige i Nässjö.

Samtidigt driver föreningen allt färre ärenden till hyresnämnder och domstolar. Under förra året hade föreningen totalt 18 ärenden hos hyresnämnderna i regionen – jämfört med 53 stycken för fem år sedan.

— Min uppfattning är att vi löser många ärenden på ett tidigare stadium. Våra ärendehandläggare är duktiga på att lösa ärenden innan de behöver gå till hyresnämnden. Det är inget självändamål att driva ärenden dit, säger Ingrid Buskas.

Fakta: Färre ärenden och rådgivningar
År 2016 2017 2018 2019 2020
Ärenden 2403 2260 2175 1928 1943
Rådgivningar 5583 5614 5703 5838 5018
Hyresnämnd 53 28 16 29 18
Tingsrätt 25 7 13 14 12
Hovrätt 3 6 2

Källa: Hyresgästföreningen region Sydost

Läs också Hyresvärdar bromsar byggandet - oroas av räntesmäll Inger Borg vald till ordförande – föreningsdialoger skapade det förtroende som krävdes

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.