Färre vräkningar hos Öbo
Under förra året vräktes 14 hyresgäster från hyresvärden Örebrobostäder, Öbo, efter att inte ha klarat att betala hyran.
Det är en minskning med över hälften från 2012 då 31 hyresgäster blev avhysta av samma anledning.
Antalet aviserade avhysningar var i stort sett de samma de bägge åren.
En anledning till minskningen är att Öbo börjat arbeta på ett nytt sätt: har tätare kontakt med kommunen och framförallt tidigare kontakt med hyresgäster som har problem att betala.
– Vi luskar och lotsar för att försöka hjälpa hyresgästen. Det kan innebära att vi hjälper till att tittar på om det finns bidrag att söka hos kommunen eller Försäkringskassan eller om de behöver hjälp att sanera skulder så kan vi skapa en kontakt med Eksam, säger Annelie Johansson som tillträdde som chef över kravverksamheten i maj 2013.
Hon tycker siffrorna för 2013 är bra, men är ändå inte nöjd.
– Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Det förebyggande arbetet är viktigt. Det har ofta gått rätt långt när det väl blir dags för avhysning.
Som Hem & Hyra berättat säger lagen att det egentligen räcker med att du är en vecka sen med hyran eller betalar in en krona för lite för att du ska bli vräkt.
– Vi tillämpar inte lagen lika hårt i verkligheten som den är skriven. Oftast är ju problem med ekonomin ett symptom på något annat. Vi tror därför att den personliga kontakten är viktig. Många känner skuld och skam när de ser att pengarna inte räcker till, men vi vill försöka få hyresgäster att se att vi inte är farliga för att få dem att höra av sig tidigt. För i ett tidigt skede går det mesta att lösa och vi vill ju inte ställa folk på gatan. För oftast är ensam inte stark, utan det går bättre att lösa problemen med lite hjälp, säger hon.