Annons

Fastighetsägarna höjer hyrorna

Norrköping Från årsskiftet höjs hyrorna hos flera privata hyresvärdar i Norrköping med 0,9 procent. Det står klart efter avslutade förhandlingar med Fastighetsägarna.

Fastighetsägarna begärde inför årsskiftet att få höja hyrorna med 2,15 procent för cirka 9 500 lägenheter hos olika privata hyresvärdar i Norrköping. Orsaken var bland annat ökade kostnader för el, vatten och personal.

Men Hyresgästföreningen tyckte det var alldeles för högt. Efter förhandlingar kom de överens om en höjning med 0,9 procent för lägenheter med varmhyra och 0,6 procent för lägenheter med kallhyra. För en snittlägenhet på 72 kvadratmeter innebär det ett påslag på cirka 56 kronor i månaden för varmhyra.

Läs ocksåHGF-brevet till hyresgästerna: Berätta om brister och vinn ett presentkort på Ica!

– Vi hade gärna sett en lägre höjning än 0,9 procent. Vi anser att det är ett gynnsamt läge för fastighetsägarna med låga räntor och låg inflation. Det viktiga för oss är vad hyresgästerna får för det här, säger Henrik Nordström, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen med Fastighetsägarna följer det som Hyresgästföreningen kommit överens om med övriga hyresvärdar i ”rätt hyra”-systemet i Norrköping. Det innebär bland annat att förvaltningskvalitet ska införas som en ny ”rätt hyra”-parameter från 2018. Beroende på hur väl hyresvärden uppfyller kravet är tanken att hyrorna ska kunna höjas med mellan 0,6–1,2 procent nästkommande år.

Annons

Utöver detta har Fastighetsägarna gått med på att underrätta Hyresgästföreningen om kommande ombyggnader minst ett halvår i förväg.

Läs ocksåGrannen rökte – kvinnan deponerade hyran: "Stridsåtgärd eller för att trakassera"

– Det är ett litet steg mot ökat hyresgästinflytande vid ombyggnader. Vi får chansen att kunna lämna synpunkter om det som hyresvärden planerar att göra, förklarar Henrik Nordström på Hyresgästföreningen.

Hem & Hyra har sökt Fastighetsägarföreningen för en kommentar om uppgörelsen men utan resultat.

Annons
Fakta: Förvaltningskvalitet

Den 1 januari 2018 ska förvaltningskvalitet införas som en ny kategori i rätt hyra-systemet i Norrköping.

Förvaltningskvaliteten hos en hyresvärd definieras i följande sex parametrar:

Jourtelefon efter kontorstid.
Serviceanmälan via web eller telefon dygnet runt.
Besöks- och öppettider på kundtjänst.
Miljöpolicy.
Schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen.
Kontinuerligt uppdaterad information om händelser i fastigheten via egen hemsida eller Facebook.

För varje parameter kan hyran komma att öka eller minska med 0.05 procent beroende på om parametern uppfyller ställda leveranskrav

Pengar i en portmonnä.
Läs också Nästa års hyror klara för Hallstahems hyresgäster Nya hyror i Jämtland från 1 februari Lägre hyror tydligaste effekten av investeringsstödet
Länkar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.