”Fel information till fel personer”
På mindre än två dygn har Marie Johanssons fotografi av Lindesbergs kommuns brev till hennes farfar Sven och det brev hon själv skrev som svar delats närmare 5500 gånger.
I brevet, som Hem & Hyra skrivit om, riktar Marie Johansson kritik mot att Lindesbergs kommun vill ta ut 1440 kronor från den som tappat bort eller haft sönder sitt trygghetslarm.
I går sände Lindesbergs kommun ut nya brev till alla med trygghetslarm, eftersom informationen som gick ut i september var både felaktig och riktade sig till fel personer.
Dels ska personer som hyr bostad på trygghetsboenden inte behöva betala om de har sönder eller tappar bort larmet. Och bland dem som bor i enskilda lägenheter och har hemtjänst och har sönder eller vars larm försvinner – är det endast de personer där det handlar om oaktsamhet som ska betala.
– Vi har fått tagit det här beslutet eftersom larmen är dyra och hemtsjänsten fått betala många nya larm för personer som avsiktligt har sönder dem gång på gång och som man märker är oaktsamma med dem. Vi har hittat larm som folk försökt sälja på loppisar. Om man inte är rädd om larmet ska man få betala. Men det kommer förstås föras ett samtal först, säger Irja Gustavsson, S, som är ordförande i socialnämnden i Lindesbergs kommun.
Hur mycket har det här med den uppmärksamhet som brevet fått på Facebook att göra?
– Vi blev uppmärksamma på att vi gått ut med fel information på det sättet. Det är väl Facebooks stora genomslagskraft, själv förstår jag mig inte på det för jag är inte så hävlig på det där, säger Irja Gustavsson.
Det är inte så att ni ändrat er när detta började spridas på nätet?
– Nej, nej, nej! Det var reaktionerna som fick oss att gå ut med informationen eftersom vi varit otydliga – men inget beslut har ändrats. Och de flesta kommuner för redan så här, det är inget nytt som vi hittat på.