Felaktiga annonser och långsam hantering bakom korta tillträden
Fall 1. Fyra på Högsbohöjd, tillträde 1/1 2021, tre månaders dubbel hyra för inflyttande. (Gabriel Söderstens nya lägenhet, han flyttade från en annan Poseidonlägenhet).
”Detta var från börja en seniorlägenhet, där den dåvarande hyresgästen hade gått bort vilket i sin tur innebar att uppsägningstiden blev en månad. Det innebär att vi skickade ner lägenheten till Boplats direkt.
Tyvärr så lägger man en felaktig profil på lägenheten så att alla på Boplats kan söka den och inte enbart de som är minst 70 år fyllda.
När detta upptäcks så bromsar man uthyrningen och meddelar de sökande att det inte är aktuellt och att lägenheten skall publiceras om igen med rätt profil.
När profilen är ändrad så publiceras lägenheten om igen på Boplats, men vi får inga sökande till den. Vi väljer då att ompublicera den ännu en gång, men även denna gång är det inga sökande. Då bestämmer sig distriktet för att bygga om lägenheten, det vill säga fixa trösklar, spisvakt med mera så att den återställs till en vanlig lägenhet. När vi sedan publicerar lägenheten, så är det med omgående inflyttning.
Den som då visar sig stå först i kön, kontaktar man och informerar om förutsättningarna vilket bland annat innebar att man informerade hen om att det för hens del skulle innebära 3 månaders dubbelhyra, eftersom sökande kom från Boplats kö och det i sin tur räknades som extern uthyrning.
Så vad jag kan utläsa av händelseförloppet, så har inget fel begåtts. Sedan förstår jag naturligtvis att det kan upplevas av hyresgästen som att man har gjort en omflyttning, men vi var därför enligt uthyraren väldigt tydliga i kommunikationen med hen om att det var dessa förutsättningar som gällde och som hen tackade ja till.”
Fall 2. Fyra i Gamlestaden, tillträde 1/4 2021, tre månaders dubbel hyra för inflyttande.
”Denna lägenheten kom ut sent på Boplats på grund av att det var lite oklart om den tömd och städad.
Tyvärr så tog det tid att få klartecken från husvärden, om uthyraren kunde hyra ut den.
Underlag från besiktningen bekräftar följande händelseförlopp:
Husvärd kontaktar hyresgäst gällande städning och kvarlämnade möbler den 18/1.
Den 10/2 frågade uthyraren hur det gick med lägenheten. Upprepade frågan den 15/2. Husvärden bekräftade att lägenheten var uthyrningsbar den 5/3.
Lägenheten lades sedan ut på Boplats den 9/3.”