Kartläggning: Fester stör dina grannar mest av allt
Få saker skapar lika starka känslor som när oljudet blir en icke önskvärd gäst i bostaden. Hem & Hyras granskning visar att det vi stör oss mest på är fester, skällande hundar och högljudda barn.
I den bästa av världar räcker det med att knacka på hos grannen och be hen att dämpa sig. Men ibland har vi olika uppfattningar om vad som är en störning. Då är det värden som är skyldig att undersöka saken.
I hyreslagen står det att hyresgäster i ett flerfamiljshus måste tolerera vissa ljud. Speciellt dagtid och från barnfamiljer. Men börjar någon att spela fotboll klockan tolv på natten kan det vara skäl till uppsägning.
I de fall störningar kan bekräftas skickar värden ut ett varningsbrev där hyresgästen uppmanas att sluta med störningarna. Men det är få som förlorar sina kontrakt. Av allmännyttans hyresgäster i Skåne fick 1109 en varning förra året. Av dem förlorade 32 sina lägenheter.
Allmännyttan i Malmö, MKB, är Skånes största hyresvärd. Förra året skickade bolaget ut 57 varningsbrev. Men bara 13 ledde till att en hyresgäst fick flytta. Hur kommer det sig?
MKB har särskild personal som jobbar med störningar. Bolaget tar in information från den som klagat och har sedan ett samtal med den som påstås störa och andra boende runtomkring för att höra om de också har upplevt eventuella störningar.
Om störningarna inte upphör skickar MKB ut påpekande brev som i korthet går ut på att informera om störningarna.
I de flesta fall räcker det med ett samtal.
– De flesta vet att de har spelat hög musik och att de har haft högljudda gäster. Det viktiga är att vi pratar med båda parter, säger Helen Strömbeck, bosocial- och kreditgruppchef vid MKB.
Skulle störningarna fortsätta efter samtal och påpekandebrev skickas ett varningsbrev som även går som kopia till sociala myndigheter.
Allmännyttan i Kristianstad har också avsatt personal som enbart jobbar med bosociala frågor. De kör dock en annan variant än MKB och skickar ut varningsbrev direkt vid en konstaterad störningar.
De har även ett vaktbolag till hjälp som sköter det praktiska. Om en hyresgäst blir störd ringer de direkt till vaktbolaget som åker ut dygnet runt och kontrollerar störningar på plats.
– Vi vill att det ska vara lätt för hyresgäster att anmäla en störning. Samtidigt vill inte att våra hyresgäster ska åka ut. Därför inleder vi en dialog för att få dem att dämpa sig vilket sker i de flesta fallen, säger Roland Prommersberger, bosocialt ansvarig på ABK.
Han menar att inte alla hyresgäster är medvetna om att ett beteende kan vara störande för andra. När parterna står långt ifrån varandra kan ABK gå in och ta rollen som medlare. I de flesta fall hjälper det.
- Hög musik/fest,
- Oljud, möbler som flyttas eller bankande,
- Skällande hundar,
- Nedskräpning i soprum och tvättstuga,
- Barn och ungdomar som springer och skriker.
Källa: Hem & Hyra