Annons

Fett i avloppet är största fienden

Lund Stopp i avloppet är det vanligaste problemet när skåningar anmäler fel till hyresvärden. Hem & Hyra följde med när LKF i Lund ryckte ut till en hyresgästs kök.
Foto: Anders Paulsson
LKF har 9 500 lägenheter och hade fram till slutet av november i år fått in totalt 39 900 felanmälningar. Det placerar bostadsbolaget på tredje plats i Skåne sett till antal felanmälningar per lägenhet.

Det bubblar till och sedan släpper proppen i vasken. Grumligt vatten strömmar upp och en svag doft av avlopp sprider sig i köket. LKF:s områdestekniker Mikael Haller konstaterar att jobbet är färdigt och plockar ihop sin utrustning. Det har tagit ungefär en kvart att åtgärda.
–  Fettet är fienden nummer ett kan man säga. Det blir som klister i avloppet och det fastnar kaffesump och ris, säger han.
– När man kokar potatis och häller ut vattnet kommer det upp i den andra vasken, säger hyresgästen Cena Dolovska som står bredvid och tittar på.

Den vanligaste typen av felanmälan som skånska hyresvärdarna får in är avloppsproblem. Det visar Hem & Hyras enkät till samtliga kommunala bostadsbolag i Skåne. Stopp i avloppet kan vara jobbigt och kan få förödande konsekvenser. Ökar trycket i röret finns risk för läckage och i värsta fall översvämning.

Läs ocksåHär anmäls flest fel till hyresvärdarna i Skåne
Områdestekniker Mikael Haller rensar avloppet hemma hos hyresgästen Cena Dolovska i Lund.

LKF har 9 500 lägenheter och hade fram till slutet av november i år fått in totalt 39 900 felanmälningar. Det placerar bostadsbolaget på tredje plats i Skåne sett till antal felanmälningar per lägenhet.
– Vid sidan av avlopp så har vi kranar som läcker, toaletter som rinner. Sen är det spridda skurar av allt. Sen är det värmen den här tiden på året, säger Mikael Haller.

Annons

Mikael Haller har tre råd till hyresgäster som vill undvika få besök av honom på grund av avloppstrubbel: häll ut olja från matlagning i en flaska, skrapa av disken innan du sköljer den och rengör vattenlåset under handfatet i badrummet. Risken är annars att ledningsrören täpps igen totalt. LKF har delat ut speciella fettrattar för att hyresgästerna ska kunna ta hand om fettet från matlagningen.
– Vissa häller bara ut fettet rakt ner i vasken men andra är väldigt duktiga, säger han.

Det finns samtidigt ett mindre problem med “hemmafixare” som skruvar sönder delar av avloppet och sedan inte får ihop det på rätt sätt vilket kan leda till läckor.
– Det ska man inte göra. Då ska man istället ringa oss, säger Mikael Haller.

Läs ocksåKronofogden öppnar familjens hem – efter fyra månader: "Mina gamla leksaker är som födelsedagspresenter"En ung flicka med långt brunrött hår i förgrunden, på väg att kliva över tröskeln till ett hus tillsammans med andra.

Det finns både ärenden där hyresgäster väntat för länge med att anmäla och andra fall som inte egentligen hade krävt en insats från områdesteknikerna. Mikael Haller hanterar i snitt ett tiotal per dag i södra Lund men vid arbetstoppar kan det bli det dubbla. Det rör ofta just avlopp.

Annons

Är det här ett stressigt jobb?
–  Det får man säga men det finns både positiv och negativ stress. Men det är oftast positivt och man får träffa många trevliga människor.

Fakta: Så gör du en felanmälan
  • Anmäl fel i lägenheten till hyresvärden. Tänk på att du är skyldig att anmäla felen.
  • Hyresvärden ska åtgärda brister i lägenheten.
  • Behöver du hjälp eller råd – kontakta Hyresgästföreningen!
Läs också Få kommuner erbjuder hyresgaranti – men Sofia och barnen fick hjälp att bo kvar: "Jag hade tur" Övikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan" Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.