Fick elstöt av handdukstork – värd ger hyresgäster 2,4 miljoner i kompensation för brister
Det blev inte riktigt som hyresgästerna tänkt sig när de flyttade in i Familjebostäders nya hyreshus på Johanneshovsvägen 121 – 139 och Kassörsgränd 1-20 i Årsta. Hyresgästerna har sedan 2019 fått leva med mängder av brister i husen.
Det har varit hissar som stått stilla ofta, ventilation som lagt av, matos som spridit sig in i lägenheterna. Ibland har ventilationssystemet löpt amok på kvällar och nätter så att det dånat och varit svårt att sova. Lägg därtill elfel och att hyresgäster anmält att de fått elstötar från handdukstorken. Men byggbolaget Serneke som varit ansvarig för bygget menar att det inte varit ovanligt många fel i husen.
Åsa Tillqvist betalar nästan 15 000 för en fyra och uppskattar att hon har felanmält brister ett trettiotal gånger.
– Man blir förbannad när man betalar en hög hyra och så är det så många fel. Jag har aldrig varit med om maken till problem i ett nybyggt hus. Vi har startat en facebookgrupp för att gå samman och hjälpa varandra.
Iskalla lägenheter
Hon har haft problem med läckande rör, lister som sitter löst och en köksfläkt som inte fungerar. Det har också varit så kallt i lägenheterna att Familjebostäder fick dela ut extraelement till hyresgästerna.
– Det har strömmat in kalluft. Jag vet inte hur många gånger ventilationen löpt amok och det har dånat så mycket så man inte har kunnat sova. Det är inte lika ofta problem nu men helt löst är det inte, säger hon.
Precis som flera andra hyresgäster tycker hon att Familjebostäders kommunikation har varit jättedålig.
– De borde bett om ursäkt långt tidigare och sedan har de mest skyllt på de som byggt huset och ibland har Familjebostäder och byggbolaget skyllt på varandra. Det har blivit bättre men det tog tid, säger hon.
När Hem & Hyra besöker husen står det en lapp på portarna om att hyresgästerna uppmanas att inte använda handukstorkarna på grund av att det ska göras en säkerhetsgenomgång av dem.
Bakgrunden till lappen om handdukstorkarna får vi av hyresgästen Rabia Hänninen Hasan, som bor med tre barn i en trea. Hon har haft flera brister i lägenheten, bland annat en fruktansvärd lukt i köket som inte försvann på flera veckor.
Men det är felet med handdukstorken som är det allvarliga. Allting började med att strömmen i badrummet och sovrummet försvann flera gånger när hon duschade. Men när elektrikern kom för att åtgärda felet hände något.
– Han tog i handdukstorken och fick en sådan elstöt så han skrek rakt ut. Jag fick sådan ångest och blev helt svettig, tänk om mina barn hade tagit i den, säger hon.
Och när Hem & Hyra begär ut felanmälningar som rör handdukstorkarna från Familjebostäder visar det sig att hon inte är ensam.
11 februari, kl 20:20:
”Vi får stötar från våra handdukstork och nu har det visat sig att en granne som också fått stötar från sin har fått sin handdukstork konstaterad felinkopplad med elen, och att elektrikern fick en rejäl stöt när han skulle laga den. Känns livsfarligt.”
11 februari, kl 09:35:
”Jag fick en stöt några gånger när jag försökte torka av den när den var blöt.”
Rabia berättar att handukstorken sitter nära duschen och alltid varit väldigt varm, vilket har gjort att hon har sagt till barnen att inte röra den.
– Tänk om min fyraåring hade tagit i den, då hade vi suttit på akuten , säger hon.
Familjebostäder bad om ursäkt
Hon mejlade Familjebostäder och fick svar från en hög chef som bad om ursäkt.
– Sedan kom de hit nästa dag och det slutade med att de kopplade ur handdukstorken. Efter ett tag gick de ut med information om att de skulle kontrollera alla handdusktorkar.
Det slutade med att Rabia fick en ny handdukstork.
– Jag betalar nästan 14 000 i hyra för en trea och känner mig fortfarande otrygg i mitt hem, vi borde fått mer i kompensation, säger hon.
Familjebostäder fastighetschef Lars Nylund, beklagar att hyresgästerna fått leva med brister under lång tid.
– Det är jättetråkigt. Man ska kunna förvänta sig ett bra boende när man flyttar in hos oss och så har det inte varit här. Det kan vara inkörningsproblem i ett nytt hus men här har det varit för mycket brister under för lång tid, säger han.
När det gäller händelserna med handdukstorkarna där flera personer uppger att de fått elstötar berättar han att han ser mycket allvarligt på det som hänt och att de därefter har gått igenom handdukstorkarna.
– Det är olyckligt och vi har försökt men inte lyckats få tag i den elektriker från jourelfirman som ska ha fått en stöt för att verifiera vad som har hänt, han ska tydligen ha slutat, säger han och tillägger att totalt tre anmälningar har kommit in om fel med handdukstorkarna.
Men ni måste ju kunna få tag i personer som ni har anlitat?
– Detta var en jourelfirma och personen uppges ha slutat så det har tyvärr inte gått, säger han.
Hyresgäster klagar också på dålig kommunikation från bolaget men också att det tagit lång tid innan brister som felanmälts har åtgärdats.
– Tyvärr har vi varit flera parter som åtgärdar felen, vilket har gjort att vår kundservice inte alltid kunnat ge ett svar på när ett fel kommer att åtgärdas.
Men varför har ni inte kommunicerat det?
– Från förra sommaren har vi kommunicerat månadsvis via mejl till alla berörda hyresgäster om de åtgärder som planeras. Det är så klart övergripande information, säger han.
Flera av hyresgästerna har kontaktat Hyresgästföreningen för att få hjälp och för ett tag sedan beslutade Familjebostäder att kompensera de 193 hyresgästerna med att de slipper betala hyra för april månad. En kostnad på 2,4 miljoner kronor för bolaget. Utöver det slipper hyresgästerna den årliga hyreshöjningen i ett halvår under 2021.
– Vi vill inte att det ska vara så här och i den här unika situationen med många fel har vi därför valt att kompensera alla hyresgäster generellt med en månadshyra. Saker åtgärdas hela tiden och förhoppningsvis ska merparten snart vara klart, säger han.
Emma Jönsson, boendeutvecklare och Anna Lundberg, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen Stockholm, har hjälpt flera hyresgäster hos Familjebostäder som haft brister. De har haft möten med personal på bostadsbolaget och fört fram att de måste åtgärda bristerna i huset och förbättra kommunikationen med hyresgästerna. Men också kompensera dem ekonomiskt.
– En del brister har blivit bättre men en del kvarstår och att de nu får kompensation för bristerna är en bekräftelse på att det varit stora problem i huset. Det är också positivt att det här har skapat ett engagemang hos hyresgästerna, säger Anna Lundberg.
– Problemen i huset har också gjort att hyresgäster gått samman och lett till att vi håller på att starta upp en lokal hyresgästförening i fastigheten, säger Emma Jönsson.
Kök 91 stycken
Vardagsrum 18 stycken
Sovrum 22 stycken
Hall 23 stycken
Badrum 103 stycken
Balkong 14 stycken
Hiss 53 stycken
Trapphus 29 stycken
Entré 47 Stycken
Cykelrum 10 stycken
Miljörum 14 stycken
Tvättstuga 54 stycken
Fasad/gård 27 stycken
Summa 505 arbetsordrar
Typer av fel:
- 31 stycken felanmälningar gäller ventilationen som tex matos, att brandspjällen slår igång och att det låter högt från kanalerna. Det bildas även kondens på vissa fönster vintertid. 10 ytterligare anmälningar har gjorts angående kallt i lägenhet.
- Av kökets 91 arbetsordrar gäller ca 20 stycken spiskåpor med släckutrustning som felat. Dessa har bytts ut. De hyresgäster som har velat installera diskmaskin fick inte ut skåpen där maskinen skulle monteras, då de hade skruvats fast med ca 20-30 skruvar. Det har krävt åtgärd av husvärd.
- Av badrummets 103 anmälningar så gäller ca 40 st. badkarsproppar och duschslangar som har bytts ut. De andra anmälningarna i badrummet handlar om lättare fel som husvärden har kunnat åtgärda.
- Av hissens 53 anmälningar gäller hälften Johanneshovsvägen 133. Efter en avisering om att inte hålla upp hissdörren med tvång när automatiken vill stänga, så har felen minskat.
- När det gäller Entréerna så har porttelefonfunktionen krånglat. De automatiska dörröppnarna har också varit ett problem. Efter service så fungerar de bättre.
- Alla tvättmaskiner har servats och ventilationskanalerna i tvättstugan har rensats. Efter det har felanmälningarna minskat.