Fick mögel i badrum – krävdes på 40 000 kronor
Historien börjar 2016 när Gehan Abdelaziz och hennes familj flyttade in i lägenheten på Söderby Gårds väg i Salem. Hon berättar att det var fuktigt i badrummet och luktade ”källare” och efter förfrågan fick hon lov att måla om badrummet och ett rum till.
– Men 2019 så blev det mögel i badrummet, jag tror det beror på dålig ventilation. Vi skickade ett sms till värden och de kom hit och målade om i oktober, säger hon.
Efter det så gjorde Salems kommun en inspektion i hyreshuset och flera hyresgäster klagade på inomhusmiljön. Geehan Abdelaziz berättade för kommunens inspektörer att hyresvärden hade tagit bort möglet och målat om ”något torkades och målades över”.
Därefter dröjde det till april 2020 då hon fick ett brev från hyresvärden Rostaden Förvaltnings AB där värden skrev att hon var ansvarig för mögelskadan i badrummet. Värden hävdade att hon hade målat om ”med olämpligt målningsmaterial”. Värden hävdade också att hon inte hade meddelat hyresvärden om mögelskadan utan att de hade fått kännedom om det från en granne. Att Geehan Abdelaziz sagt till kommunen att ”något torkades och målades över”, tolkade värden som kritik. Det betyder att du anklagade oss för att vi inte skulle ha utfört ett fackmannamässigt arbete”, skrev värden i brevet till hyresgästen.
Värden skickade också en faktura till hyresgästen på 40 660 kronor för sanering av svartmögel. Enligt värden hade det tagit 66 timmar att göra i ordning och måla om det lilla badrummet.
– Jag trodde de skojade först, det tog ungefär en dag. Att måla om ett litet badrum tar inte 66 timmar, det är inte rätt.
Hon ifrågasätter varför räkningen kom sex månader efter värden hade gjort i ordning badrummet.
– Jag tror att de straffade mig för att jag pratade med kommunen, säger hon.
Hyresvärden menar att det är helt grundlöst att fakturan skulle vara ett straff mot hyresgästen.
Geehan Abdelaziz har tagit hjälp av Hyresgästföreningen som har bestridit fakturan.
Hem & Hyra har mejlat flera frågor till Rostadens Förvaltnings AB och frågat vad de har gjort i lägenheten och varför de skickat fakturan. Men också varför de inte tycker att det ingår i bolagets underhållsansvar att ta bort möglet?
Svaret blev:
”Kravet grundas på 12 kap 24 § första och andra stycket Jordabalken.
Vad vi har gjort i lägenheten framgår av fakturan”.
I 12 kap 24 § första och andra stycket i Jordabalken står det kortfattat att hyresgästen ska vårda lägenheten väl och är skyldig att ersätta skada om hyresgästen är vållande till denna eller har varit vårdslös.
I stycke två står det att hyresgästen är skyldig att anmäla en skada till värden och om hyresgästen inte anmäler skada till värden är hyresgästen ansvarig för skadan.
Mikael Areskog, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, som företräder hyresgästen, ifrågasätter att hon skulle ha misskött lägenheten.
– Det finns inget som tyder på det, säger han.
Därefter har Hem & Hyra skickat följande frågor till hyresvärden:
Hyresgästen har ju bestridit fakturan, hur agerar ni nu?
Det står att ni lagt ner 66 arbetstimmar på att ta bort möglet och måla om till en kostnad på strax över 40 000 kronor. Hur kan det ta så lång tid och kosta så mycket att göra i ordning ett halvkaklat badrum?
På dessa frågor har vi inte fått några svar.