Fläktproblem – då klagade mannen 2 000 gånger: ”Spräcka huvudet med basebollträ”
Den 56-årige mannen från Göteborg lider av depressioner. Hans problem med hyresvärden Bostadsbolaget startade med att mannen hade problem med ventilationen under sommaren 2021.
Bostadsbolaget åtgärdade problemet, men 56-åringen nöjde sig inte. Han klagade hos en medarbetare och ringde på dennes privata nummer utanför kontorstid. 56-åringen hotade också med att åka hem till den anställda.
Hotade anställd
Trots uppmaningar att sluta fortsatte mannen att kontakta Bostadsbolaget och ventilationsentreprenören.
I november samma år träffade personal från Bostadsbolaget mannen i ett parkeringsgarage i närheten av lägenheten. 56-åringen fortsatte att klaga på ventilationen och hotade en anställd med orden: ”Får jag ett snesteg till kommer jag spräcka huvudet med ett basebollträ”.
Till slut försökte även Störningsjouren stoppa 56-åringens klagomål. Efter ett möte i januari 2022 började mannen kontakta personal på Störningsjouren och Bostadsbolaget i extrem omfattning. Kontakterna bestod av mejl, sms, telefonsamtal, röstmeddelanden och besök hos Störningsjouren.
Under två månader kontaktade mannen Bostadsbolaget och Störningsjouren 2 000 gånger, även på natten.
Hem & Hyra har tagit del av de 36 röstmeddelanden som mannen skickat till en medarbetares telefonsvarare. Där säger han bland annat så här:
”Den jävla pissråttan hade jag velat snacka med”.
”Jag har aldrig hotat, jag har varit högljudd i telefonen. Jag har gjort bort mig totalt … jag sökte upp honom via Ratsit.”
Beklagar sitt beteende
I rätten berättade mannen att han mådde mycket dåligt under den aktuella tidsperioden men att han nu får lugnande medicin och mår bättre. Han beklagar det som har inträffat.
– Jag fick aldrig något gehör från Bostadsbolaget. Någonstans brast det för mig. Jag lider av depressioner och jag började trakassera förvaltaren och Störningsjouren under en period, säger mannen till Hem & Hyra.
Han anser själv att han bättrat sig och borde få behålla sitt hyreskontrakt. Men Hyres- och arrendenämnden beslutade att 56-åringen måste flytta. Beslutet överklagades till Svea hovrätt, som nyligen dömde till Bostadsbolagets fördel.
Så var går gränsen för hur mycket en hyresgäst får klaga? Susanna Skogsberg, tidigare förbundsjurist på Hyresgästföreningen, anser att förhållandet mellan hyresgäst och hyresvärd kan jämföras med en relation mellan två personer.
– Man får göra en bedömning om vad som har hänt och hur ofta klagomålen framförs i enskilda fall, men när det övergår till trakasserier är gränsen nådd, säger hon.
Hur bör man tänka om man tenderar att brusa upp i kontakter med värden?
– När man gör saker i affekt är det ju aldrig bra. Det kan vara bättre att vänta tills man är lite lugnare. Då är det lättare att åstadkomma resultat.
– Har man allvarliga problem och hyresvärden inte lyssnar kan man till exempel vända sig till Hyresnämnden och begära åtgärdsföreläggande. Men då behöver man först diskutera igenom det noggrant med någon som är kunnig inom området, till exempel någon på Hyresgästföreningen.