Annons

Fler än någonsin läser Hem & Hyra: ”Otroligt efterfrågade”

Nyheter Hem & Hyra slår nya läsarrekord på nätet, samtidigt som många fortfarande läser papperstidningen. ”Vi ligger otroligt nära den enskilda människan”, förklarar redaktionschef Johan Sjöholm framgången.
Hem & Hyras läsare på nätet har ökat med 73 procent.
Foto: Getty Images/montage
Hem & Hyras läsare på nätet har ökat med 73 procent.

Nya siffrorna från undersökningsföretaget Orvesto var sorglig läsning för flera tidningsmakare i branschen. Många kurvor gick nedåt under årets sista fyra månader 2022, men för Hem & Hyra var trenden den motsatta. Räckvidden för tidningen – alltså antalet människor som kommer i kontakt med den på någon plattform – tog ett kraftigt hopp uppåt, från 491 000 läsare till 635 000.

Hem & Hyra har aldrig varit mer läst än nu.

– Det är otroligt tillfredställande att det blir en så markant förändring, att vårt noggranna arbete ger ett så bra resultat. Vi har lagt ner tusentals timmar på vår digitala satsning och nu bär det frukt. Det är väldigt kul, säger Hem & Hyras redaktionschef Johan Sjöholm.

Ökning med 73 procent

Papperstidningen som kommer hem i brevlådan har fortsatt höga läsarsiffror med 294 000. Samtidigt har läsningen på tidningens webbsida ökat explosionsartat, från 214 000 till 371 000 läsare. Ökningen på nätet är hela 73 procent och enligt Johan Sjöholm stavas framgångsreceptet samarbete.

– Den viktigaste faktorn är att alla är överens om att det här jobbet med den digitala strategin ska göras. Vi är många medarbetare ute i landet och alla har varit öppna för de förändringar vi gjort. Vi är noggranna hur vi sprider materialet på nätet. Det gör sig inte själv. Här har vi lärt oss oerhört mycket genom åren.

Vad uppskattar läsarna mest på sajten?

– Att vi är tydliga och konkreta. Det är aldrig någon fråga om vad en artikel handlar om och du kan snabbt ta beslut om du vill läsa den eller inte. Vi ligger otroligt nära den enskilda människan och berättar om Sverige utifrån ett mikroperspektiv. Det handlar om dyra parkeringar, farliga hissar och orättvisa avflyttningsräkningar.

Hem & Hyras redaktionschef Johan Sjöholm och editionschef Anna Tiberg tilldelas arbetsledarpriset Gyllene dynamon, för redaktionens framgångsrika satsning på granskande journalistik.
Hem & Hyras redaktionschef Johan Sjöholm och editionschef Anna Tiberg tilldelas arbetsledarpriset Gyllene dynamon, för redaktionens framgångsrika satsning på granskande journalistik.

Kärlek till webb och papperstidning

Räckvidden för webbsidan är för första gången i Hem & Hyras historia större än pappersutgåvan. För Johan Sjöholm betyder inte det att redaktionen fokuserar mindre på den tryckta tidningen.

– För mig är papperstidningen jätteviktig. Det är fortfarande många som uppskattar den, trots att den digitala verkligheten gör sig påmind. Vi ger lika mycket kärlek till tidningen som till webben.

Så hur ger ni den här kärleken till artiklarna?

– Människor får komma till tals i Hem & Hyra. Vi letar aktivt efter människor med riktiga erfarenheter, vilket många inte gör. Vi älskar berättande och försöker få rätt ton. Vi har testat oss fram hur vi berättar och är beredda att ompröva det hela tiden.

Hur testar ni er fram?

– Vi uppmanar till experiment. Vi prövar nya grepp, går inte efter gamla sanningar och tror att vi har ett svar. Vi är noga att utvärdera om något funkar. Det är ett ständigt lärande.

Utöver hemsidan och tidningen har Hem & Hyra även ett välläst nyhetsbrev. Vilken funktion fyller det?

– Under hösten och vintern har nyhetsbrevet har varit guld värt för läsarna i den här turbulenta tiden av skenande elpriser och dramatiska hyresförhandlingar. Brevet kommer ut till hyresgästerna, som är direkt berörda av de här frågorna. Intresset för nyhetsbrevet har ökat enormt. Artiklar om hyror och el är otroligt efterfrågade.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.