Annons

Fler chefer i Aros-Gävles nya organisation

Uppsala Fler chefer men färre tjänster. Det blir resultatet om ett nytt förslag till organisation för Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle blir verklighet.

Omorganiseringen är den största som har gjorts i region Aros-Gävle sedan regionaliseringen 2001, och syftet är enligt regionledningen att bättre kunna arbeta enligt Framtidsprogrammets vision om att bli en bredare samhällsaktör. En del i det är att underlätta samarbetet mellan olika yrkesgrupper och förtroendevalda inom organisationen.

– Det finns många förändringar i paketet, men det som kanske kommer att märkas mest är att det blir en tydligare geografisk styrning, säger Johan Pelling, regionchef, om förslaget som presenterades för personalen på måndagen.

Läs ocksåNya ägaren höjde hyran felaktigt – hyresgästen Ann-Sofie: "De nonchalerar oss"Rödmålad brukslänga i trä, blommor i rabatten, en allé med träd som börjar gå från grönt till gult, Ljusne, ADR Fastigheter höjde hyran utan att förhandla, tidigare Anera/Hälsinge kulturfastigheter
Johan Pelling, regionchef i Hyresgästföreningens region Aros-Gävle, där Gävleborgs, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje kommun ingår.

Cheferna för de kontorsöverskridande verksamheterna förhandling och lokalt utvecklingsarbete försvinner, samtidigt som tre nya lokalt placerade verksamhetschefer och en chef för stöd och utveckling tillkommer i den nya organisationen.

Trots att det inte finns någon ambition att spara pengar blir antalet anställda färre enligt förslaget. Medan cheferna blir två fler än tidigare, och strategerna lika många som i dag, kommer antalet handläggare och assistenter att minskas med 2,75 tjänster.

Annons

– Vi har precis samma personalbudget som tidigare, men för att kunna skapa nya tjänster måste lika många tjänster tas bort. Det blir till och med någon extra tjänst som måste tas bort, eftersom de nya tjänsterna totalt sett är lite dyrare. Man ska komma ihåg att det här bara är ett förslag, men om det landar i det som är sagt nu kommer vi att bli en person färre än tidigare, säger Johan Pelling.

Läs ocksåMånga betalar i onödan – så slapp Julia flytträkningenJulia Lagerman på en grönskande innergård under ett träd. Julia protesterade och slapp flytträkning

Resurser flyttas alltså uppåt i organisationen. På vilket sätt gynnar det en folkrörelseorganisation som Hyresgästföreningen att få fler chefer men färre som arbetar på fältet?
– Den frågan fick vi från personalen också och jag har förståelse för den, men i grunden handlar det om att flera av de nya tjänsterna i mycket högre grad än tidigare kommer handla om operativt arbete och opinionsarbete. Så jag köper inte riktigt den bilden, även om jag kan förstå att det kan se ut så.

Hur många personer kommer att sägas upp?
– Det kan bli både en och två eller fler, det är omöjligt att veta i det här läget. De tre verksamhetschefstjänsterna ska utlysas både internt och externt och det är inte ens säkert att de som erbjuds tjänster internt vill ha dem. Det finns tusen faktorer som spelar in. Det finns naturligtvis en stor oro på många håll och det viktigaste för mig just nu är att den nya organisationen fastställs så att vi kan gå in i nästa fas och bestämma vilka personer det handlar om och lämna besked om det, säger Johan Pelling.

Annons

Gits Stigsdotter-Nyström, ordförande i Handels lokala fackklubb där några av medlemmarna riskerar att förlora jobbet, vill inte kommentera förslaget innan klubben har hunnit ha medlemsmöte under tisdagen. MBL-förhandlingarna kommer att inledas på fredag.

Läs ocksåValet och vi:et i fokus under regionfullmäktige - två kritiska motioner röstades nerRegionfullmäktige Hyresgästföreningens region Aros-Gävle, förbundsordförande Marie Linder håller tal inför ombuden

Hem & Hyra har tidigare skrivit om omorganisationen här.

Fakta: Förslaget till ny organisation

Enligt förslaget till organisation för Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle försvinner 12,33 tjänster, samtidigt som 11,5 nya tjänster tillkommer. Den totala minskningen blir 0,83 tjänster.

Enhetscheferna för förhandling och lokalt utvecklingsarbete tas bort, men tre nya verksamhetschefer och en chef för lokalt stöd och utveckling tillkommer samtidigt.

Sammanlagt 8,25 tjänster försvinner bland verksamhetsassistenter och -handläggare, förhandlingsassistenter och -handläggare, samt övriga handläggare och ekonomiassistenter. De ersätts delvis med 5,5 assistenttjänster kopplade till ett nytt verksamhetsstöd.

Tanken är att den nya organisationen ska vara på plats i januari 2018.

Läs också Michel jobbade mot "renovräkningar" – stängs av från uppdrag i Hyresgästföreningen Kräver sänkta hyror i ytterligare tre Uppsalakvarter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.