Fler felanmälningar när lägenheten blir arbetsplats
— Vi ser det väldigt tydligt, säger Fredrik Törnqvist, vd hos Stångåstaden i Linköping.
Före coronapandemin brukade Stångåstaden, inklusive de båda dotterbolagen Studentbostäder och Kulturfastigheter, ta emot cirka 1 200 felanmälningar i veckan från sina drygt 18 000 hyresgäster.
— Det senaste året har vi legat på mellan 1 400 och 1 600.
Det innebär en ökning med ungefär 25 procent i genomsnitt, vilket har medfört ökade kostnader för bolaget.
— Men sen är det ju annat som har blivit billigare för oss, som utbildningar och events som inte har gått att köra som vanligt, säger Fredrik Törnqvist.
Han tycker inte att det är konstigt att felanmälningarna har ökat.
— Många är hemma mycket mer, och då går väl saker sönder mer också. Ibland kanske hela familjen jobbar hemifrån.
Stångåstaden har inte granskat statistiken närmare och Fredrik Törnqvist kan därför inte svara på om vissa typer av fel sticker ut.
Vi uppmanas ständigt från myndighetshåll att hålla avstånd och helst inte träffa personer utanför det egna hushållet. Samtidigt vill hyresgästerna som felanmäler att problemen ska åtgärdas.
Hur löser ni det?
— Vi försöker i den mån det går att reparera när hyresgästen inte är hemma. Vi är måna både om våra kunder och de entreprenörer som vi anlitar. Men om kunden vill att vi ska komma hem och åtgärda någonting så får vi försöka göra det på ett så bra sätt som möjligt.
Samtidigt uppmanar Stångåstaden sina hyresgäster att fundera på om felet som uppstått behöver fixas i närtid eller om det kan vänta tills smittoläget ser bättre ut.
Hem & Hyra har pratat med flera andra hyresvärdar i Östergötland som ser en liknande trend. Bland annat Victoria park i Linköping, där områdeschef Eleonor Biberg har noterat att felanmälningarna ökat.
— Det är en märkbar skillnad, jag skulle tro att ökningen är ungefär tio procent.
Är det någon särskild typ av fel som anmäls mer nu än annars?
— Nej, det är ungefär samma fördelning som vi är vana vid.
Victoria Park har som generell policy att åtgärder ska påbörjas inom 48 timmar från att en felanmälan har kommit in vilket har krockat med företagets coronapolicy om att bara åtgärda akuta fel och skador i lägenheten under pandemin.
— Vi ser från fall till fall gällande de felanmälningar som kommer in och försöker lösa det på bästa sätt. I många fall kan vi till exempel leverera materialet och guida hyresgästen i hur de ska avhjälpa felet om de inte vill vänta tills smittspridningen lugnat ner sig, säger Eleonor Biberg.
Även Kindahus har märkt av en liten ökning. Men det finns också hyresvärdar som inte alls ser samma trend. Både Bostadsbolaget i Mjölby och Hyresbostäder i Norrköping uppger att antalet felanmälningar varit i stort sett detsamma under pandemin jämfört med tidigare.
— Vi bestämde redan tidigt att jobba på som vanligt men med hänsyn till de restriktioner som gäller. Vi uppmanar till exempel hyresgästen att vara i ett annat rum när vi kommer. Vi vill inte bygga upp ett berg av felanmälningar som vi måste beta av senare. Jag känner att det var rätt beslut, säger Bostadsbolagets fastighetschef Anders Loinder.
Medan Bostadsbolaget väljer att fortsätta utföra reparationer i lägenheterna i stort sett som förut, om än med vissa restriktioner, så har Hyresbostäder en striktare linje. I de fall hyresgästen inte kan eller vill lämna bostaden eller stänga in sig i ett angränsande rum så utförs bara arbetet om det är akut.
— Handlar det om att byta en sprucken kakelplatta eller en trasig list så gör vi inte det nu om det inte är helt smittsäkert. Det innebär att vi kommer att få jobba mer för att beta av de här ärendena senare, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder.