Fler hyresgäster monterar inbrottslarm
Christian Daun trodde att han bodde tryggt i sin hyresrätt i Stockholm. Läget var centralt och det rörde sig många poliser i området. Men under semestern på Gotland fick han ett jobbigt telefonsamtal från värden: familjens lägenhet hade länsats. Skivsamling, hemelektronik – det mesta av värde var borta. Det fick honom att reflektera över säkerheten i hemmet och skaffade sig därför ett inbrottslarm till lägenheten.
– Jag hade aldrig tänkt på larm innan. Det är skönt att ha det men störigt att man ska behöva ha det. Det blir ju lite; ta grannen istället, säger han.
Christian är inte ensam över valet av åtgärd. Både Sector Alarm och larmföretaget Verisure bekräftar trenden – tidigare var det i huvudsak villaägare som larmade hus men nu sker var tionde av Verisures installation i en lägenhet.
Frågan om inbrottslarm har dessutom aktualiserats genom en fråga till allmännyttorna i Stockholm. Ska det vara möjligt att kunna få inbrottslarm som tillval som bekostas av en hyreshöjning, eller ska det rent av installeras i varje hem? Stockholmshem, Familjebostäder och Svenska Bostäder har kommit till liknande slutsatser och har en delvis positiv inställning i frågan. Att erbjuda samtliga i Stockholmshems 26 000 lägenheter, det är dock inte aktuellt.
– Det skulle bli för stort i men man kan tänka sig det som en tjänst i nyproduktion. Till exempel i Norra Djurgårdsstaden, säger Björn Ljung, styrelseledamot i Stockholmshem.
I Svenska Bostäders räkneexempel anges den övre kostnaden för en total installation till 75 miljoner kronor. Det skulle motsvara en höjd hyra med 50 kronor per lägenhet. Exklusive kostnad för uppkoppling mot larmcentral.
Familjebostäder skriver att larm som tillvalstjänst är en tänkbar utvecklingsväg men att det bör utredas vidare vem som ska ha ansvaret för utrustningen:
– Skötsel av larm, kontakt vid larm samt betalning vid utryckning måste enligt vår uppfattning under alla förhållanden åligga den enskilde, skriver vd Anette Sand i ett svar på frågorna.
Fredrik Ringborg, chef för just segmentet lägenheter på Verisure, säger att det förekommer fastighetsägare som installerar larm i hela sina bestånd, men att det ofta är bättre med ett personligt initiativ från hyresgästerna. Behoven ser olika ut och då finns det en bättre möjlighet att skräddarsy efter hyresgästens önske
Här kan ni läsa mer om Hem & Hyras larmtest.
Hem&Hyra frågade de 17 största bostadsbolagen i länet. Samtliga svarade att det är okej för hyresgästen att montera larm på eget initiativ. Inget av bolagen har i dag larm som standard eller erbjuder larm som tillval men för flera är frågan aktuell. ”Vi utreder efterfrågan”, säger bland annat Rolf Trelje, säkerhetschef på Huge fastigheter AB.
1/ Larmet detekterar inbrott eller brand. 2/ Larm inkommer till centralen. 3/ Larmoperatör tittar på bilder och lyssnar i lägenheten för att förstå situationen. 4/ Parallellt söker larmoperatör den boende i lägenheten. 5/ Larmcentralen startar åtgärd, väktare, polis och räddningstjänst sänds till lägenheten.
Källa: Verisures rutiner vid larm