Fler söker hjälp mot vräkningar
Över 70 000 medlemmar fick hjälp via Hyresgästföreningens nationella rådgivning i fjol. 50 000 kunde få råd direkt, medan 20 000 skickades vidare till en jurist eller handläggare.
Fyrtio procent av frågorna handlade som vanligt om olika brister och fel. Det kan vara kalla lägenheter, slitna tapeter, droppande kranar, trasig tvättmaskin, ja allt som kan slitas eller gå sönder.
Många av dem som ringer hade inte vänt sig till hyresvärden innan, utan ville först kolla upp sina rättigheter, enligt Mika Nuutilainen, chef för den nationella rådgivningen i Uppsala.
– En del vill inte göra sig till åtlöje inför sin hyresvärd genom att klaga på något som de inte har rätt till. De är rädda för att det kan skada relationen till hyresvärden och med dagens bostadssituation är man rädd om den relationen.
Det finns till och med en rädsla för att bli vräkt om man är för obekväm, tror han.
– Vi möter mycket sådan oro och då får vi ju förklara att det inte är grund för uppsägning att man klagar.
Frågor som handlar om uppsägningar eller hot om vräkning har ökat de senaste åren. I fjol kom 2 883 sådana samtal – mer än elva varje arbetsdag.
Alla lämnas vidare till en jurist eftersom det är en så allvarlig fråga.
– Många tror att det är bäst att flytta direkt. Då kan vi lugna medlemmen genom att berätta att man i de flesta fall har besittningsskydd, säger Anna Hallberg, jurist på Hyresgästföreningen i Aros-Gävle.
Det innebär att de har rätt att bo kvar tills uppsägningen är prövad och eventuellt godkänd i domstol. Det kan ta månader och upp till ett år.
I många fall kan juristen i stället hitta en förlikningslösning. Att antalet frågor om uppsägningar ökar kan bero på en tuffare inställning från fler fastighetsägare, tror Susanna Skogsberg, chefsjurist på Hyresgästföreningen.
– När det är brist på bostäder kan de agera snabbare med uppsägningar. De vet att de alltid kan få uthyrt till någon annan.
Andreas Högberg, 43, är en lugn och naturintresserad elektriker i Västerås. I hans välordnade tvåa hänger jakttroféer, där finns den sköna skinnsoffan, alla filmerna, jakttidningarna och hemkänslan.
Men i början av december skakades livet om totalt, när han fick en uppsägning från värden i postfacket.
– Jag insåg att de hade rätten på sin sida och att jag hade gjort fel. På flera nätter sov jag ingenting. Jag var så jäkla nere, tänkte att det bara var att börja packa, säger han.
Andreas hade sagt upp sig från en ohållbar arbetsplats tidigare det året och hamnat efter med ekonomin.
Hyran betalade han lite för sent varje månad, när a-kassan kom. Han tänkte inte så mycket på det, trodde inte att det var så noga. Han betalade ju ändå.
Det varningsbrev som hyresvärden skickade under hösten såg Andreas aldrig till så när uppsägningen kom var han helt oförberedd.
Efter några dagar ringde han Hyresgästföreningen. Utan förhoppningar.
En månad senare var problemet löst.
Anna Hallberg är juristen som tog hand om Andreas ärende.
– Det var ett ganska typiskt fall. Jag ringde hyresvärdens ombud och argumenterade för att han inte hade någon hyresskuld kvar och att han hade lärt sig att nolltolerans gäller. De hade inte heller intresse av att ställa folk på gatan, så vi kunde göra en överenskommelse.
Andreas fick ett kontrakt som förlängs en månad åt gången. Om han betalar hyran i tid övergår avtalet till ett vanligt hyreskontrakt efter ett år.
– Det var en enorm lättnad! Nu har jag ett års prövotid och självklart kommer jag att betala i tid. Jag har verkligen lärt mig läxan, säger Andreas.
Han skäms över att han betalade sent och var så blåögd förut, men vill berätta ändå. Han känner sig tacksam.
– Förut funderade jag på varför jag skulle betala 85 kronor varje månad till Hyresgästföreningen. Jag kunde aldrig drömma om att jag kunde få den här juridiska hjälpen. Den var min räddning.
1. Brister i lägenheten. Kalla lägenheter, flagnande tapeter, trasig spis. Frågorna som handlar om olika fel och brister står för en stor del av alla samtal till Hyresgästföreningens rådgivning. Ofta vill medlemmen kolla sina rättigheter innan hon eller han kontaktar hyresvärden.
2. Hyresavtalet. Får jag röka i lägenheten, får hyresvärden ha nyckel till min lägenhet, måste jag vara helt tyst efter klockan nio på kvällen? Många detaljfrågor kring hyresavtal kan behöva redas ut. Den fråga som ökar mest är dock uppsägningarna.
3. Andra hand och överlåtelser. Få vill släppa ett hyreskontrakt i onödan. Frågor om andrahandsuthyrning och möjligheten att överlåta sitt hyreskontrakt till någon annan i familjen har ökat kraftigt. I alla fall i storstadsområdena, där bostadsbristen är som störst.
4. Hyran. Varför höjdes hyran? Ska vi verkligen betala mer när huset sköts så dåligt? Kring de årliga hyresförhandlingarna uppstår många frågor och klagomål.
5. Störningar. Det i särklass vanligaste upphovet till störningar är andra hyresgäster. Även ombyggnader, krogar och trafik kan störa.
Numret till rådgivningen är 0771-443 443.