Fler ville ha hjälp av Hyresgästföreningen
Det visar statistik för region Sydost, som omfattar länen Östergötland, Gotland, Kalmar, Blekinge, Kronoberg och Jönköping.
– Vi kanske har blivit bättre på att marknadsföra oss själva. Och så kanske medlemmarna har blivit bättre på att utnyttja vår hjälp, säger Zeljko Kranjec, som är chef för juridikenheten i Hyresgästföreningen region Sydost.
Som Hem & Hyra tidigare berättat ökade antalet medlemmar i Hyresgästföreningen i vår del av landet under fjolåret. Men medlemsökningen på 266 personer förklarar knappast att antalet rådgivningar ökade med 19 procent och att antalet fall som blev ärenden hos Hyresgästföreningen ökade med nio procent.
Zeljko Kranjec upplever att många hyresvärdar väntar för länge med att utföra underhåll och att de allt oftare kräver hyresgästerna på ersättning för skador. Det kan i sin tur ha bidragit till att fler vänder sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp.
– Vi utökade med en tjänst under året på grund av att vi märkte att det kom in allt fler ärenden, säger Zeljko Kranjec.
Enheten består nu av sex jurister och sex ärendehandläggare.
Samtidigt är det bara en liten andel av medlemmarna, färre än tio procent, som hör av sig till Hyresgästföreningen för att få svar på frågor eller be om hjälp med något problem. Zeljko Kranjec vill inte ta ställning till om det är bra eller dåligt.
– De som vänder sig till oss har oftast fått ett nej av fastighetsägaren. Om det blir ett ärende hos oss så är det vår uppgift att kämpa för att förvandla nej till ja.
De vanligaste frågorna och ärendena handlar om lägenhetens skick och brister i boendet.
– Det kan vara allt möjligt. Tapeter eller golv som är i dåligt skick eller utrustning som inte fungerar som den ska. Eller att snöröjningen inte fungerar, till exempel, säger Zeljko Kranjec.
ANTAL ÄRENDEN | ||
---|---|---|
2012 | 2011 | |
Ärenden | 2 829 | 2599 |
Rådgivningar | 3440 | 2898 |
Ärenden i hyresnämnd | 116 | 103 |
Ärenden i tingsrätt | 48 | 33 |
Ärenden i hovrätt | 6 | 6 |
Källa: Hyresgästföreningen |