Annons

Flera års slarv med hyran och varningar om uppsägning – så räddades ändå kontraktet

Östersund Mannen hade misskött hyran sedan hösten 2021. Efter tre hot om uppsägning ledsnade Östersundshem och krävde ett vräkningsbeslut i hyresnämnden. Men med rätt ord och handlingskraft lyckades mannen få till en deal med värden.
Foto: Åsa Eriksson
Att släpa efter med hyresbetalningar leder oftast till uppsägning. Hyran ska alltid betalas senaste den sista vardagen i månaden - i förskott.

En uppsägning kommer bokstavligen som ett brev på posten till slut om man inte sköter hyresinbetalningarna. Och i de allra flesta fall räcker det som skäl för ett vräkningsbeslut.

Men i hyresnämnden finns det rum för medling och överenskommelser. Och med väl valda ord och handlingskraft kan det hända att hyresgästen får en sista chans av värden.

Läs ocksåRekordhöjning i Alingsås - kommunala bostadsbolaget står för årets hittills största höjningAlingsåshem och Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Den här gången, i hyresnämnden i Sundsvall, lyckades den 34-årige mannen spela sina kort rätt.

Bild på Sundsvalls tingsrätts entré utifrån.
Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall ligger i samma lokaler som tingsrätten.

Mannen hade hyrt lägenheten i sex år av Östersundshem, men hösten 2021 hade han börjat slarva med hyran. Under senaste året hade tio betalningar kommit in sent. Vid fem av dessa tillfällen hade ärendet gått vidare till Svea Inkasso.

Östersundshem hänvisade till hyreslagstiftningen om att ”hyresgästen åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att avtalet inte skäligen kan förlängas”.

Läs ocksåHögsta hyreshöjningen hittills för 2025 finns i FalkenbergNicklas Lidholm, Per Arbin

Men efter mannens utläggning lät sig värden ändå blidkas.

Mannen hade innan mötet i nämnden sett till att betala sina hyresskulder och erkände att han misskött sig och tyckte det var ”pinsamt att höra det som hyresvärden berättar” i rätten. Han inser nu hur allvarligt det är att vara sen med hyran, men att han inte varit det med flit. Anledningen har inte heller varit problem med pengar utan för att han haft svårt att ta tag i saker och se till att räkningar blir betalda.

– Det har varit lättare att blunda och stoppa huvudet i sanden, säger 34-åringen under sammanträdet i hyresnämnden.

Läs ocksåParet släppte inte in hantverkare – kastas ut från femma på SöderTvådelad bild med lägenhetsdörr i trapphus och en lägenhetsvägg där hantverkares händer skrapar bort färg med verktyg.

– Jag borde ha tagit kontakt med hyresvärden för att försöka lösa problemet istället.

Annons

Mannen berättar att han nu skaffat hjälp inom kommunen som lägger ner mycket energi på att få ordning på hans liv. Inte minst när det gäller att få räkningar betalda i tid.

Han har en stor förhoppning om att komma på rätt köl igen och känner sig mycket motiverad. Han har också en individuell coach som han träffar regelbundet och har en god kontakt med.

– Den långsiktiga planen är att kunna stå på egna ben, men får det stöd jag behöver tills dess, säger mannen.

Avfotad text från ett protokoll.
Utdrag ur protokollet i nämnden.

En uppsägning och flytt är kostsamt och påfrestande för alla parter.

– Det är aldrig den bästa lösningen om man kan få det att fungera på annat sätt, säger Ida Sjödin på Östersundshem.

Ida arbetar tillsammans med Sofia Sundqvist med boendesociala frågor. De bygger relationer och samarbeten för att skapa trygghet och säkerhet för hyresgästerna. En stor del av jobbet handlar om kommunikation med de boende. De kan till exempel hjälpa till att hitta lösningar om man tillfälligt kommit efter med hyran.

– Vi vill ju ha kvar våra hyresgäster. Det är ju vårt mål, men det är inte alltid det går att lösa. Pengarna måste ju in på något sätt, säger Ida Sjödin.

Två tjejer.
Ida Sjödin och Sofia Sundqvist arbetar på boendesociala sektionen inom Östersundshem.

Både hon och Sofia var med under sammanträdet i hyresnämnden. De fick lyssna till hyresgästens ord och till handläggare och coach på kommunen som intygade vad mannen sa.

Annons

Och det räckte för att hyresvärden skulle gå med på en förlikning.

– Han tycks ha ett bra stöd och de presenterade en plan som de lagt upp tillsammans. Det känns bra och tryggt för oss, men det krävs ju att planen hålls också så vi kommer att hålla koll. Det här är inte en andra chans utan en sista, säger Sofia Sundqvist.

Under ett år har hyresgästen endast en månads uppsägningstid och kontraktet förlängs med en månad i taget. Om hyran sköts övergår hyresavtalet till ett tillsvidareavtal med tre månaders uppsägningstid.

Är det här ett gott exempel på samarbete för att undvika vräkning?

– … Nja, vi hade önskat att kommunen klivit in långt tidigare för att hjälpa mannen. De har vetat om problemet länge och har tagit del av de tre rättelseanmaningar vi skickat. Ändå skedde inget förrän nu, säger Ida Sjödin.

 

Fakta: Hjälp att hålla koll på räkningarna

Om du har svårt att hantera din ekonomi eller kontakter med myndigheter kan du få en god man.

    • En god man kan stötta den som behöver hjälp med sina ekonomiska och juridiska rättigheter. Det kan till exempel handla om hjälp att betala räkningar eller att få rätt vård och omsorg.
    • Att få en god man är vanligtvis en frivillig åtgärd. Det betyder att den som behöver hjälp själv går med på att tingsrätten utser en god man.
    • Den som har en god man har fortfarande rätt att bestämma över sina pengar, hantera egendom och att ingå avtal.
    • En god man har rätt till ett arvode, den som har låg inkomst kan få arvodet betalat av kommunen.
    • Överförmyndarnämnden i kommunen tar emot ansökningar om god man.

Socialtjänsten kan bistå med hjälp att göra hyresinbetalningen om det krävs.

  • Det kallas förmedling och finns i drygt 200 av landets 290 kommuner (2023).
Läs också Uppgav falska uppgifter – måste flytta och blir av med all kötid Hyresgäst gav grannens besökare parkeringsböter – får ändå bo kvar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.