Efter flera misstag – nu får hyresgästerna anmäla felen till en jurist
För ett par år sedan bytte huset i Sösdala ägare. Nästan från början gick mycket snett, vittnar flera hyresgäster om. Under en lång tid fungerade inte värmesystemet och temperaturen kröp ner mot 15 grader i vissa lägenheter.
Idag är läget irriterat. Hyresgästerna vittnar om flera problem, som Hem & Hyra tidigare berättat om. Allt från mögel i badrum, dörr- och fönsterhandtag som inte fungerar till köksluckor som saknas. I april kom senaste incidenten. När värden skulle rensa källarförråd hann hyresgästerna inte reagera i tid.
För att dämpa det infekterade läget har värden, hyresgästerna och Hyresgästföreningen enats om en speciellt lösning.
Nu ska värmesystemet fungera
Problemet i vintras var att pelletspannorna i huset stängdes av till och från. Tidvis – i vissa lägenheter – gick temperaturen ner till 15 grader och hyresgästerna kom inte fram på journumret.
Nu ska värmesystemet fungera.
– Vi har fått ordning på pannorna. Någon enstaka gång har de stannat. Vi har gjort massa tekniska åtgärder, säger Victor Johansson som är vd på Skorphults Fastigheter.
Han tror att mycket av irritationen i huset beror på tidigare värmeproblem. Nu vill han blicka framåt.
– Det har funnits en infekterad relation till vissa hyresgäster och en del av det kom när vi brast med jouren på pannan, men allt är åtgärdat nu.
Amelia de Guzman Westergaard flyttade in i huset 2021. Inne hos henne är två fönsterglas spruckna, ett balkonghandtag skevt och badrummet har mögelproblem. Möglet har orsakat stor oro under en lång tid.
Vaktmästaren stod inne i hennes kök
– När jag felanmäler är det mycket ”det ska vi kolla på närmare” och ”vet inte när men ska kolla” – och sen händer inget.
En dag gjorde dock det. Hon var på jobbet när mobilen ringde. En vaktmästare frågade om köksfläkten – han stod inne i hennes lägenhet.
– Jag hade sagt att det var okej att de gick in för att titta på fläkten som inte fungerade – men trodde att de skulle förvarna. Det kändes ju så där. Det hade räckt att de ringt precis innan och berättat att de gick in.
Möglet i badrummet har varit en lång historia. När hon flyttade in i lägenheten fanns ingen fläkt. Möglet har tvättats bort men kommit tillbaka. Nu har värden målat över igen.
Stämningen i huset blev inte bättre av att det plötslig dök upp en lapp i trappen om en hyreshöjning på fem procent.
”Långa förhandlingar med Hyresgästföreningen”
Hyresvärdens konstaterar att det varit långa förhandlingar med Hyresgästföreningen. Men sen att det egentligen inte berör dem: ”Er fastighet har inte förhandlingsordning vilket innebär att er hyra specifikt inte kan förhandlas och kan sättas fritt”.
Enligt Hyresgästförenings jurist Johan Perup kan en hyresvärd utan förhandlingsordning sätta hyrorna fritt men en hyresgäst kan också välja att inte betala. Kommer inte hyresvärd och hyresgäst överens måste värden dra fallet till hyresnämnden som sätter eventuella nya hyror.
På grund av den infekterade stämningen tog Hyresgästföreningens jurist Johan Perup i slutet av april initiativet till ett möte. På plats träffade han vd Victor Johansson och Linda Persson, som representant för hyresgästerna.
Resultatet av mötet blev en ovanlig åtgärd. Framöver ska alla felanmälningar förutom akuta gå via Johan Perup. De tar emot anmälningarna och vidarebeordrar till Skorphults Fastigheter.
– Det är för att det inte ska kunna bli några missförstånd, säger Johan Perup.
Vd Victor Johansson välkomnar initiativet.
– Jag tycker att det är väldigt konstruktivt och bra att Hyresgästföreningen försöker gå in och reparera en relation som inte har fungerat.
Får en hyresvärd gå in i din lägenhet med huvudnyckel?
Inte hur som helst.
Fotografera i din lägenhet?
Nej, som huvudregel är det inte tillåtet.
Höja hyrororna utan att ni kommit överens?
Nej, om du bor i ett hus där det finns ett avtal om att Hyresgästföreningen förhandlar kollektivt. Ja, om du bor i ett hus utan ett sådant avtal.