Annons

Flest bostadsklagomål på Akelius

Haninge Akelius har flest missnöjda hyresgäster i Haninge kommun. Haninge Bostäder flest nöjda. Det visar en genomgång av bostadsklagomålen till Södertörns Miljö- och hälsoskyddsförbund.
Foto: Kenneth Samuelsson
Flest klagomål kommer från hyresgästerna i Åby, Västerhaninge.

Karin Andersson, chef avdelningen för hälsoskydd och livsmedel på SMOHF, säger att förklaringen till att Akelius ligger högst är att de har många klagomål från ett område.

– Av 22 ärenden så kommer 14 stycken från Akelius hyresgäster i Åby, Västerhaninge. Det är väldigt mycket med tanke på antalet lägenheter i området, säger hon.

Läs ocksåUppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligtEn tvådelarbild med en hund som ylar och en domarklubba.

Södertörns Miljö- och Hälsoskyddsförbund är en sammanslagning av miljö och hälsoskyddstillsynen i Haninge, Tyresö och Nynäshamns kommun. Hem & Hyra har granskat antalet bostadsrelaterade anmälningar i Haninge kommun, uppdelat på kommunens stora bostadsbolag. Vi har sedan delat antalet anmälningar med antalet lägenheter för att få en rättvis bild.

Akelius sticker ut med sina 22 klagomål på 2 860 lägenheter, vilket blir 0,77 procent.
Patrizia Immobilien med 841 lägenheter och 4 klagomål, har lite mer än hälften så många klagomål med 0,48 procent.

Jämförs Akelius med Haninge Bostäder, som har ett pågående ärende på sina 2013 lägenheter, har Akelius 14 gånger så många klagomål som det kommunala bostadsbolaget, med sina 0,05 procent.

Läs ocksåKvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla”Kvinnan skrev långa listor på brister i lägenheten.

Tidigare i våras hade miljöförvaltningen ett möte med Akelius på grund av att antalet ärenden var högt och att det ofta tar tid innan bolaget svarar på brev och genomför åtgärder, det äldsta ärendet har pågått sedan 2011.

Annons

– De erkände själva att de hade brister i sin interna klagomålshantering och skulle införa ett nytt system för att hantera klagomål och vi tyckte det lät jättebra, säger hon.

Hon tror att det är för tidigt att se någon effekt av förändringen hos Akelius.

Läs ocksåFläktproblem – då klagade mannen 2 000 gånger: ”Spräcka huvudet med basebollträ”Mannen ringde mängder av samtal till Störningsjouren och Bostadsbolaget. OBS! Bilden föreställer inte mannen.

– Men jag hoppas att det på sikt leder till att vi inte behöver påminna dem så ofta, säger Karin Andersson.

Hon är ansvarig för bostadsklagomål i Tyresö, Haninge och Nynäshamn och understryker att Haninge sticker ut.

– Vi har inte alls så många klagomål i Tyresö och Nynäshamn, säger hon.

Annons

Henrik Källåker är chef för Akelius Stockholm och kommenterar varför bolaget har så många klagomål i Åby..

– I Västerhaninge har vi genomfört omfattande förbättringsåtgärder på fastigheterna. Hyresgäster i området har tidvis upplevt dålig temperatur på varmvattnet. Problemet  är åtgärdat. Akelius har kompenserat dessa hyresgäster, skriver han i ett mejl.
 

Men varför är det fortfarande 22 ärenden som inte är avslutade, om de nu är åtgärdade?

–Jag kan inte gå in på enskilda ärenden. Vi jobbar hårt tillsammans med Södertörns Miljö och Hälsa för att beta av dessa ärenden så fort som möjligt. Återkom gärna till mig lite längre fram i höst så har jag säkert en uppdaterad information.

Läs också Tvättstugan - platsen där smutsiga grannkonflikter gror Akelius lägenheter hyrdes ut till ockerhyror – hyresgäster kräver tillbaka 230 000

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.