Flyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor: ”Vi fick en chock”
Melody Freeman och hennes kille Mubashar Hassan hade precis fått barn. Det var dags att flytta ihop, tyckte de, i Melodys hus i Arbrå. Mubashar sade upp sin lägenhet i Bollnäs till den sista januari i år. I slutet på månaden var det dags för flyttstäd. Melody, Mubashar och Melodys mamma Ulrika – tre personer skurade och gnodde i tre hela dagar för att allt skulle bli perfekt och få städningen godkänd av hyresvärden Klarabo. Med en tremånaders bebis var det en tuff uppgift, men till slut kände de sig färdiga och nöjda. På slutbesiktningen var två fastighetstekniker på plats.
– De påpekade några småsaker, som att ett skåp stod kvar i badrummet. Den fanns där innan Mubashar flyttade in, men vi bar ut det och torkade även av köksluckorna en gång till, säger Melody Freeman.
Paret frågade om allt var klart och om de kunde lämna in nycklarna. Det kunde de göra, fick de till svar.
– Sen hörde vi inget mer och vi tog för givet att det var godkänt. Men en månad senare fick vi en städfaktura från inkasso på 6 850 kronor. Vi fick en chock.
Någon originalfaktura kunde paret inte hitta, varken på bostadsbolagets Mina sidor eller mejlen.
Ville inte hamna hos Kronofogden
De försökte få en förklaring från Klarabo. Men det tog sin tid, enligt Melody. På mejl fick hon inget svar och när hon ringde blev hon bollad runt mellan olika personer. Till slut fick hon beskedet att Klarabo hade tagit dit en städfirma, och det var den städningen som kostade nära 7 000 kronor.
De funderade på att bestrida fakturan, men betalade den i stället, eftersom de inte ville hamna hos kronofogden. Men frågetecknet finns kvar.
– Vi vill veta varför det krävdes en så stor städning för några småsaker, som vi lätt hade kunnat rätta till själva om vi hade fått reda på dem. Vi var ändå tre personer som städade i tre dagar. Jag har flyttat flera gånger inom Bollnäs Bostäder tidigare och aldrig haft några problem, jag vet hur det ska gå till, säger Melody.
Vände sig till hyresnämnden
I maj vände hon sig till Hyresnämnden i Sundsvall för att få hjälp i tvisten. Under sommaren kom beskedet att nämnden endast kan medla i ärendet. Men eftersom nämnden inte hade hört något från Melody är ärendet nedlagt. Melody säger att hon har missat mejlet från hyresnämnden, och att hon därefter fick besked om att ärendet var avslutat. Hon har inte hört av sig till domstolen igen.
Klarabos uppfattning av Melodys, Mubashars och Ulrikas städinsats är en helt annan. Enligt områdeschef Peter Zetterlund fanns det betydligt fler brister i städningen. Men han säger att det kan ha förekommit missar i kommunikationen.
– Fastighetsteknikerna nämnde detta till båda personerna dock i olika sammanhang/rum så det kan ha bidragit till upplevda kommunikationsproblem mellan dem och oss, skriver han i ett mejl till Hem & Hyra.
Han skriver vidare att personalen inte hade sagt att städningen var godkänd. Däremot hade de talat om var nycklarna skulle lämnas in.
– När fastighetsteknikerna kom till den bokade slutbesiktningen den 31:a städade de fortfarande, vilket försvårar besiktningen. Hyresgästen fick då en chans till dagen efter att städa klart hela lägenheten. På ombesiktningen visade det sig att flertalet punkter var kvar.
Viktigt dokumentera städningen
Enligt Sead Kurtovic, jurist på Hyresgästföreningen, är det viktigt att man som hyresgäst dokumenterar städningen när den är färdig, genom att fota och filma med mobilen. Det kan man använda som bevis om värden påstår att man inte städat tillräckligt bra.
– Man ska aldrig skriva på ett besiktningsprotokoll om man inte delar uppfattningen om det som står där, säger han.
Melody och Mubashar bestred aldrig fakturan utan valde att betala den. Men enligt Sead Kurtovic är rätt väg att gå att bestrida den, om man själv anser att man har gjort rätt. Att betala fakturan är detsamma som att acceptera den.
– Om man bestrider ligger ansvaret hos fastighetsägaren att driva ärendet vidare, och stämma hyresgästen i tingsrätten. Där måste fastighetsägaren presentera bevis för att det finns fog för anklagelserna.
Det är viktigt att känna till sina rättigheter och skyldigheter när man flyttar in, men även när man flyttar ut, säger Sead Kurtovic.
– Om man är medlem i Hyresgästföreningen rekommenderar vi att man hör av sig till oss för tips, råd och hjälp.
Alla utrymmen:
Damma av och ta bort fläckar från fast inredning (till exempel inbyggda skåp och hyllor).
Tak, väggar och dörrar ska rengöras.
Avlägsna spikar och tavelkrokar i väggarna samt återställ eventuella hål.
Rengör lister, dörrar, dörrkarmar, fria ytor, fönsterbrädor och dörrar till skåp och garderober.
Rengör element på både fram- och baksida.
Rengör fasta speglar.
Damma av fast belysning.
Rengör eluttag.
Dammsug och torka av skåp och garderober.
Putsa fönster på både ut- och insidan.
Avsluta med att dammsuga och våttorka golven.
Badrum och toalett:
Rengör kakel och väggar.
Golvbrunn och vattenlås ska rensas och rengöras.
Putsa av speglar.
Tvätta handfat, badkar, badrumsskåp, toalett och dusch.
Rensa golvbrunnen.
Rengör vattenlås till handfat, dusch och badkar.
Kalka av blandare, duschhandtag och slang vid behov.
Kök:
Börja med att tömma, avfrosta och stäng av kyl och frys. Diska av galler, lådor och hyllplan och rengör skåpen på både insida och utsida. Glöm inte bort att städa bakom skåpen.
Rengör spisen. Dra även ut den för att rengöra bakom.
Rengör spisfläkten.
Städa av skåp, lådor, köksluckor och hyllor och både in- och utvändigt.
Rengör diskbänk och vask från både fett och eventuella kalkavlagringar.
Balkong, garage, förråd och trädgård:
Avlägsna krukor och möbler från balkongen.
Sopa balkonggolvet och torka av balkongräcken.
Putsa fönster om du har en inglasad balkong.
Töm garage och förråd på saker – de ytorna ska lämnas helt tomma.
Städa ur och sopa garage och förråd.
Torka av eventuella hyllplan i garaget.
Klipp gräsmattan i trädgården.
Avlägsna skräp och avfall i trädgården.
Källa: Hyresgästföreningen