Förare utan körkort – Transportstyrelsen kallar Tiptapp till möte: ”Beklämmande”
Hem & Hyra har i flera artiklar berättat om mörkret bakom flyttappen Tiptapp. Vi har avslöjat ett nät av förare utan giltiga körkort och utan trafiktillstånd. Vi har hittat stulna identiteter och yrkesförare från fattiga länder som utan arbetstillstånd jobbar upp till 18 timmar per dag med att flytta möbler och skräp, för extremt liten ersättning. Arbetet sker dessutom olagligt.
Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Anton Harland, tillförordnad sektionschef på Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik, berättar att man efter Hem & Hyras granskning kommer att kalla Tiptapp till ett möte.
– Vi kommer att informera dem om hur vi ser på lagstiftningen och försöka få till en lösning som gynnar konsumenterna. Jag tror inte att konsumenterna vill ha den här typen av transporter, säger han.
LÄS MER: Så svarar Tiptapp: ”Försvinnande få”
”Möjliggör för förarna att begå brott”
Anton Harland reagerar kraftigt på avslöjandet, särskilt på att alla 85 förare i Hem & Hyras granskning saknar trafiktillstånd – något som är olagligt.
– Det var ju helt klart beklämmande. Er undersökning visar att det är många som kör utan ett yrkesmässigt trafiktillstånd, vilket de enligt lagen inte får göra. Även om Tiptapp anser sig vara någon sorts förmedlartjänst så möjliggör de tyvärr för de här förarna att begå brott.
Flera förare kör också utan körkort.
– Ja, och det gör ju det hela ännu värre. Som konsument kanske man måste ställa sig frågan om man vill man beställa en sådan här transport som sker på de här villkoren. Det handlar både om sakerna man kanske fraktar men också att man bidrar till den här typen av verksamheten, där man saknar både körkort och tillstånd.
– Jag skulle uppmuntra till att man som kund faktiskt ställer krav mot Tiptapp, att man får mer information. När man beställer en transport bör man kunna säkerställa att det är en seriös aktör, att de betalar sina skatter, inte är dömda för brott och naturligtvis har de körkort och tillstånd som krävs.
Transportstyrelsens möte med Tiptapp kommer troligen att ske i början av 2025.
Blocket: ”Ser allvarligt på situationen”
Annonsjätten Blocket har en tjänst där kunden efter ett soffköp enkelt kan skapa en Tiptapp-annons på Blockets hemsida. Information och foton överförs då automatiskt till Tiptapp och soffan hämtas av ”helpers”. Robin Suwe, vd för Blocket, förklarar att han inte var medveten om de missförhållanden som Hem & Hyra har kunnat visa angående Tiptapp.
– Vi ser mycket allvarligt på situationen. Självklart förväntar vi oss att våra samarbetspartners, precis som vi själva, agerar i enlighet med gällande lagar och regler.
Han vill nu att Tiptapp tar tag i problemen.
– Blocket accepterar inte regelbrott eller oseriöst beteende på vår plattform, och vi har tydliga förväntningar på att samma standard gäller för våra samarbetspartners. Vi ser därför fram emot att Tiptapp tar denna granskning på allvar och gör en grundlig genomgång av de framkomna uppgifterna.
Pontus Blüme är doktorand på Stockholms universitet och medlem i organisationen Gigwatch. Han forskar om så kallade gigföretag – bolag som liksom Tiptapp förmedlar arbeten via digitala plattformar. Han välkomnar granskningen av Tiptapp och de utsatta förarna.
”Är en privat marknad”
Han förklarar att vissa plattformsföretag i praktiken fungerar som vanliga bolag, med arbetsgivare som har anställda. Enligt Pontus Blüme finns det gigföretag som kringgår reglerna genom att felaktigt klassificera arbetskraften, med arbetare som tvingas vara egna företagare.
– Och så finns det Tiptapp som går ännu längre genom att inte ens klassificera förarna som arbetare överhuvudtaget. Tiptapp är egentligen en privat marknad och fungerar mycket mer likt Nasdaq-börsen, med olika transaktioner. Företaget struntar i villkoren på de här transaktionerna men de tar en viss andel av varje gig.
Pontus Blüme anser att sättet Tiptapp styrs är ett helt nytt sätt att organisera arbete, som kringgår hundra år av svensk arbetsmarknadspraxis.
– Det finns ingen lagstiftning som kan hantera det här, säger han.
Hur ser du på Tiptapp i jämförelse med andra plattformsföretag?
– Tiptapp är det sämsta. De som försöker skapa sig en inkomst via Tiptapp är de som har sämst villkor i hela den svenska plattformsektorn, med stor marginal. Folk har det skit på andra plattformar också, men Tiptapp sticker ut som den värsta.
Vad leder det till?
– Det drar till sig den mest prekära arbetskraften. Det är det absolut lägsta sociala segmentet i samhället som arbetar där.