Annons

Föreningen anmälde Shahryar till hyresvärden

Ekerö Katterna behövde skydd för regn och blåst, så Shahryar Adelirad satte upp plastskynken på sin balkong. Då gick hans egen förening till hyresvärden och klagade.

På Ångbåtsvägen på Ekerö kan det kan det bli riktigt kallt när vinden ligger på från Mälaren. Shahryar Adelirad satte upp plast för att hans katter skulle kunna vara ute utan att frysa eller trilla ned. Tills någon i den lokala hyresgästföreningen klagade hos bostadsföretaget.

– Jag är förvånad över att uppmaningen kom från Hyresgästföreningen, min representant vad gäller min bostad. Jag undrar ifall föreningen har missuppfattat sin uppgift, säger han.

Läs ocksåGranne vaktade i porten – kvinna tvingades hoppa från balkong

– De såg det först, hade fastighetsskötaren sett plasten hade det inte varit någon skillnad. Vi har en policy att balkongerna inte får täckas in, berättar Ayman Alshakargi, boservicechef på Ekerö Bostäder.

När han fick ärendet gick han och ringde på dörren hos Shahryar. Först därefter skickades ett formellt brev från
bostadsbolaget och senare ett brev från lokala hyresgästföreningen.

– Jag betalar inte medlemsavgift för att de ska spionera på mig, säger Shahryar Adelirad.

Annons
Läs ocksåHos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”Väggarna på Rebecka Stenmarks balkong bär tydliga spår av vatten som rinner längs de målade sidorna när det regnar.

Han är väl insatt i Hyresgästföreningens etiska arbete. Shahryar Adelirad arbetar professionellt med att överbrygga kommunikationshinder och har bland annat hjälpt Hyresgästföreningen att öka kontakten med olika invandrargrupper.

– Föreningen ska utgöra min röst och företräda mig gentemot min värd. Men i stället för att representera mig så motarbetar de mig i stället. Det minsta de skulle kunna göra är att prata direkt med mig om det.

Marina Fredriksson, som är ordförande i Hyresgästföreningens etikgrupp, håller med.

Läs också14-åring föll från balkongen - värden dömd för tredje gången: "Ska överklaga"Tvådelad bild. Ena delen av bilden visar golvet på balkongen. Ett stort hål syns. Den andra delen visar byggnaden där Svea hovrätt håller till.

– Det är inte okej. Man måste prata med varandra, hyresgäster emellan. Men vi ska inte vara bostadsbolagets förlängda arm.
Etikgruppen bjöd in Shahryar Adelirad till samtal och har därefter lämnat över ärendet till Hyresgästföreningen i Bromma-Ekerö.

Annons

– Det är bra att det kommer upp till diskussion så att vi kan bli bättre.

Hyresgästföreningen region Stockholm får varje år cirka 500 klagomål från medlemmar som tycker att de blivit illa behandlade av föreningen.

Fakta: Känner du igen dig?

Har lokala hyresgästföreningen hos dig svårt att hitta sin roll?
Eller har du som förtroendevald erfarenheter av att hamna i kläm mellan medlemmar och bostadsbolag?
Hör av dig till oss på redaktionen och berätta! Ring 08-507 061 00 eller mejla stockholm@hemhyra.se.

Läs också Stank från skithål och rostiga balkonger - värden svarar med att polisanmäla hyresgästerna Efter ombildningen – blir av med sin uteplats: "Det kan bli bråk"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.