Föreningens rådgivare är överbelastade
För drygt två år sedan centraliserades Hyresgästföreningens medlemsrådgivning genom att nio regionala enheter slogs ihop till en nationell. Motiveringen var bland annat att servicen skulle bli bättre och mer effektiv.
Men under den senaste tiden har väntetiden tvärtom blivit längre, och belastningen på personalen har ökat rejält. Så mycket att medarbetare de senaste månaderna slutat på grund av den hårda pressen.
I nuläget står fyra av de 24 tjänsterna tomma. Enligt vittnesmål till Hem & Hyra har flera rådgivare mer eller mindre gått in i väggen, och hälsotillståndet bland de kvarvarande rådgivarna blir allt sämre.
Att sitta i telefon sex, sju timmar per dag har blivit vardag och tiden till återhämtning mellan samtalen är minimal.
– Vi mår väldigt dåligt. Folk gråter på arbetstid och varje dag är flera sjukskrivna, berättar en källa med insyn.
Enligt Mika Nuutilainen, enhetschef för den nationella rådgivningen, beror nuvarande arbetsbelastning på att medlemmarnas behov av att komma i kontakt med Hyresgästföreningen ökat med cirka 30 procent jämfört med vad som prognosticerats.
– I och med bostadsbristen i landet finns en ökad otrygghet bland hyresgäster. Många kontaktar oss i dag utan att ens ha pratat med värden, för att de inte vill riskera relationen på grund av en ”dum fråga”.
En annan anledning är gäckande nog att Hyresgästföreningen och rådgivarna lyckats med sitt arbete.
– Vi har blivit bättre på att marknadsföra rådgivningen nationellt, vilket ökat inflödet av samtal. Även medlemmarna är nöjdare. Eftersom det föll så väl ut senast de ringde ringer de igen.
Kombinationen av en lång rekryteringprocess samt inskolning har gjort att det dröjt att tillsätta de vakanta tjänsterna. Men nu ska förstärkning snart vara på plats, lovar Mika Nuutilainen. Tre rådgivare började sin inskolning den 21 november och ytterligare två är klara att börja efter årsskiftet.
– Med hänsyn till vår nuvarande budget kan vi ha totalt 26 rådgivare, vilket vi hoppas uppnå så snart som möjligt.
På grund av medlemmarnas ökade behov av handledning hoppas Mika Nuutilainen att nästa år kunna rekrytera ännu fler rådgivare.
– Vi har lyft frågan med högsta ledningen i Hyresgästföreningen och tagit fram underlag på hur vi ska lösa situationen. Men det är olyckligt att det tagit så lång tid.
För att tillfälligt minska arbetsbelastningen har de dagliga öppettiderna för den nationella rådgivningen sedan den 7 november begränsats från elva till åtta timmar. Därmed kan rådgivarna jobba med full styrka samma tider i stället för att gå i skift. De har även erbjudits en kurs i stresshantering.
Vad gör ni mer för att underlätta medarbetarnas hälsa?
– Våra rådgivare är otroligt engagerade och lojala mot både medlemmar samt Hyresgästföreningen och sätter extremt hård press på sig själva. Det är viktigt att finnas där, att de har möjlighet att prata och finnas som ett stöd. De ska känna sig trygga i att även om det är lång kö gör alla sitt bästa, och det är gott nog.
Men att sitta i telefon sex, sju timmar per dag kan väl inte vara hälsosamt?
– Nej, det fungerar inte i det långa loppet. Det är helt rätt.
Har nuvarande överbelastning lett till att medlemmar fått sämre hjälp?
– Nej. Den automatiska enkät som genomförs efter samtalen visar att betyget för bemötande och kompetens är snäppet högre än förra året, även om betyget på tillgänglighet gått ner något. Vi har väldigt toleranta medlemmar.
När ska allt vara på plats och fungera bra?
– Nuvarande rekryteringar bör vara klara under första kvartalet nästa år.