Förlikning efter otjänligt dricksvatten

Malmö Striden om dåligt kranvatten i Klagshamn slutade med förlikning.

Hyresgästen Marie Siewert i Klagshamn tvingades leva med otjäntligt kranvatten i flera månader. Hon vände sig till hyresnämnden och begärde tre månadshyror i kompensation. Hyresvärden å sin sida erbjöd henne 485 kronor i ersättning för den tid då vattnet inte varit drickbart. Nu har ärendet slutat med förlikning. Det exakta innehållet i uppgörelsen är inte känt. 

Det var i våras som Marie fick problem med järnhaltigt vatten. Huset har en egen brunn och inte kommunalt vatten.  Hon klagade hos värden Limhamnshus som satte in ett filter men problemen fortsatte. I augusti kontaktade hon miljöförvaltningen som tog prover. De visade kraftigt höjda järnhalten och dricksvattnet klassades som otjänligt. Mikael Lannerheim, vd för Limhamnshus, har tidigare till Hem & Hyra (papperstidningen) uppgett att företaget följt miljöförvaltningens rekommendationer och vidtagit åtgärder efter att kranvattnet dömdes ut. 

Läs ocksåKommunen pressar hyresvärd med viteshot: "Äntligen"Kvinnan som går på en gångväg.
Läs också Christopher slapp betala femtiolapp när värden plockade ner skylten Utan kök i tre månader ”evakuering hänger på försäkringsbolaget” Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb Hyresgästerna betalar för trygghet men får klotter och inbrott: Så bemöter värden kritiken

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.