Försäkringsförmån förvirrar medlemmar
– Jag har ju betalat medlemsavgiften redan, säger Birgitta Frestadius i Ramsele förvirrat när hon ringer upp Hem & Hyras Norrlandsredaktion.
Hon har efter två månader som ny medlem fått ett brev med Hyresgästföreningens logga på och ett inbetalningskort på 384 kronor.
Det visar sig att det handlar om försäkringen Bo kvar, en av Hyresgästföreningens medlemsförmåner, vilket inte har något med medlemsavgiften att göra.
Avsändaren för utskicket är istället försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif, men eftersom även Hyresgästföreningens logotyp och namn står med så kan viss förvirring uppstå.
Och Birgitta i Ramsele är inte ensam om det.
Hem & Hyra och Hyresgästföreningen har fått motta ett flertal samtal och en del kritik för att det inte framgår tillräckligt tydligt vad det handlar om.
Så här är det.
Bo kvar-försäkringen är tänkt att ge en extra slant till den som blir sjukskriven eller arbetslös. För att betala hyra, hushållsel eller andra bo-kostnader med. Ersättningen är högst 5 000 kronor i månaden i max ett år.
När man blir medlem i Hyresgästföreningen så får man automatiskt en Bo kvar-försäkring.
De första tre månaderna är försäkringen gratis. Efter två månader får medlemmen ett brev med ett inbetalningskort hemskickat till sig. Vill man ingå ett avtal med försäkringsbolaget så kan man välja att betala kvartalsvis till en kostnad av 384 kronor eller årsvis för 1 536 kronor. Betalningen sker i förskott.
Vill man inte ha Bo kvar-försäkringen kan man slänga brevet och inbetalningskortet.
Om man råkat betala försäkringen av misstag så kan man få tillbaka pengar för resterande hela kalendermånader efter att misstaget påtalats.
För att få teckna försäkringen måste du till exempel ha fast anställning och god hälsa.
Vid sjukskrivning ska du ha varit fullt arbetsför 30 dagar innan och haft försäkringen i minst 30 dagar innan du blivit sjuk för att få ersättning.
För de första 30 sjukskrivningsdagarna ges dock ingen ersättning.
Vid arbetslöshet måste du varit fast anställd minst 180 dagar innan och haft försäkringen i minst 60 dagar för att ha rätt att plocka ut försäkringspengar efter karenstiden på 30 dagar.
Jan De Geer är Managing Director på försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif.
– Jag förstår att missförstånd kan uppkomma. Det är svårt att skriva försäkringsvillkor och andra avtalsvillkor så att ingen risk för missförstånd uppkommer.
När han får höra om de medlemmar som hört av sig som känner sig lurade tar han åt sig av kritiken.
– Vi kommer självklart att se över villkoren och övrig information som distribueras med försäkringen för att se om vi kan förtydliga skrivningarna om när skyddet börjar gälla så att risken för missförstånd minimeras framöver.
Medlemmarna har främst reagerat över att försäkringen kan uppfattas som Hyresgästföreningens medlemsavgift. Hans Lian är vd för Hyresgästföreningen Plus och arbetar med att ta fram förmåner för medlemmar.
Varför använder sig försäkringsbolaget av Hyresgästföreningens varumärke i deras utskick?
– För att förtydliga att brevet handlar om en av Hyresgästföreningens medlemsförsäkringar, säger Hans Lian.
Men det är många som tror att brevet är från Hyresgästföreningen.
– Vi har valt att ha med båda företagens logotyper för att förtydliga att medlemsförsäkringen erbjuds genom ett samarbete med BNP Paribas Cardif. Det är tråkigt att medlemmar missuppfattar men kanske svårt att helt undvika. Redan i rubriken ”Erbjudande om att behålla försäkringen” framgår det tydligt att det handlar om en försäkring, säger Lian.
Kan Hyresgästföreningen hjälpa till om man inte vill ha försäkringen, men råkat betala ändå?
– Nej, då får man vända sig till försäkringsbolaget.
Medlemmen Birgitta Frestadius känner sig ändå lite lurad av upplägget.
– Klart man tror det är Hyresgästföreningens avgift när loggan är det första man ser. Det är ju ett starkt varumärke och det känns som lurendrejeri, säger hon.