Fortsätter sin kamp för drägligt boende
De börjar bli luttrade, hyresgästerna i husen på Odengatan i Åmål. Men en liten gnutta hopp har nu tänts sedan en ansökan om åtgärdsföreläggande har ämnats in till hyresnämnden. Det är en lång lista, inte mindre än 25 punkter som hyresgästföreningen anser måste åtgärdas. Det handlar om allt från parkettgolv som mest liknar ett obehandlat utegolv till altandörr som inte går att stänga och mögel. Det är fuktgenomslag i väggarna som inte åtgärdats och köksfläkt som inte fungerar.
Hyresgästerna Doris Bergqvist och Patricia Santi menar att listan kan göras ännu längre, sedan hyresvärden I&M Fastigheter AB tog över husen. Det som tidigare var en idyll är numera misär, menar de.
– Det enda som kan rädda det är tvångsförvaltning, säger Doris Bergqvist. I vintras var det så illa med skottningen att sopbilen vägrade åka in. Det var inte skottat och blev rena blankisen och jag kunde inte ta mig ut.
Tvättstugan är obrukbar och den tvättmaskin som Doris har i sin lägenhet är inte installerad. Hon måste dra förlängningssladd till köket för att kunna köra sin tvätt. Och så har flera hyresgäster fått lösa tvättsituationen.
Doris säger att husen har tidigare varit under förvaltning, efter en konkurs.
– Då städades källarna ut. Det var ordning och reda och sköttes bra. Det rustades och var riktigt bra. Därför hoppas vi nu att det ska bli så igen, säger Doris och pekar på sin kylskåpsdörr där handtaget fattas. Hyresvärden menar att det går att öppna ändå, och har inte åtgärdat det.
– Det är skamligt, säger Doris.
Patricia instämmer och säger att hoppet nu står till hyresnämnden. Men att det också känns tungt att bevisbördan hela tiden ligger på hyresgästen, att visa att man stött och blött sina problem i flera år.
– Ingen jävel trodde väl att man skulle kämpa i tre år för minsta lilla grej. Det är svårt att bevisa i efterhand att man ringt för tre år sedan och krävt åtgärder. Att jag får åka sju och en halv mil, enkel väg, till min dotter för att tvätta, för att hyresvärden inte fixar tvättstugan. Att vi har det beckmörkt på gården för att de inte fixar belysningen, att gården ser ut som ett skrotupplag, precis som källarna. Det är en skam, säger hon.
Hem &Hyra träffar företrädaren för bostadsbolaget, Mina Shayesth, som inte hinner prata. Senare i telefon säger hon:
– Vi kommer naturligtvis att åtgärda felen. Det gör vi alltid.
Mina Shayesth säger sig inte känna till att de boende haft problem med installationerna av tvättmaskinerna.
– Men nu ska vi börja måla och göra fint, säger hon.
Hyresgästföreningen kommer att kräva syn på plats med Hyresnämnden.
– Det räcker inte med kosmetika. Det är allvarliga fel, det värsta jag sett, säger Sune Pedersen, ärendehandläggare.